کدخبر : 32830 |

«اسلامی‌ بودن» فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان است


انقلاب اسلامی، عبارت است از حرکتی بنیادین و تحولی اساسی در اوضاع و احوال سیاسی جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی به منظور جایگزین نمودن نظامی مبتنی بر اصول و احکام اسلامی و لذا « اسلامی‌ بودن» فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان است.

به گزارش بقاع خبر، دکتر اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اختصاصی به بقاع خبر در خصوص فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان و تاثیر جهاد ، مقاومت ، ایثار و جهاد و شهادت در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نوشت:

انقلاب اسلامی تداوم نهضت عاشورا 
انقلاب اسلامی ایران، قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی سقوط نظام پادشاهی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش برابر ۱۹۷۹م را بدنبال داشت . آغاز این حرکت با اعتراضات امام خمینی و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف دین دستگاه حکومتی از سال ۱۳۴۱ش آغاز شد. در عاشورای سال ۱۳۴۲ش امام خمینی در مدرسه فیضیه سخنرانی کرد و در پی اعتراضات تند به حکومت بازداشت شد. این واقعه موجب رخداد ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش و حرکت‌های اعتراضی مردم و درگیری با مأموران حکومتی در برخی شهرها شد و در نتیجه کشتار برخی معترضان گردید.
اعتراض مجدد آیت‌الله خمینی به لایحه کاپیتولاسیون باعث دستگیری دوباره وی در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ش و تبعیدش به ترکیه و پس از آن نجف گردید.

اوج تحقیرملت ایران در کاپیتولاسیون
مطابق کاپیتولاسیون که به نفع مستشاران و نیروهای غیردیپلماتیک آن‌ها بود ، برای یک آمریکایی در ایران هیچ قانونی صادق نبود و اگر یک آمریکایی معمولی و سطح پایین هر غلطی انجام می‌داد، هیچ قانون و فردی نمی‌توانست با او برخورد کند. این موضوع بزرگ‌ترین تحقیر برای همه طبقات جامعه حتی برای نخبگان و وزرا بود واین موضوع به زعم محمد باهری، وزیر دادگستری در دوره پهلوی یک استعمار کهن محسوب می شد.
با تبعید امام به ترکیه مبارزات انقلابیون ادامه داشت . درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی فرزند آیت‌الله خمینی در آبان‌ماه ۱۳۵۶ش باعث علنی شدن دوباره مخالفت‌های مردم با نظام سلطنتی شد.
انتشار مقاله‌ای با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه‌ اطلاعات (۱۷دی ۱۳۵۶ش) که در آن به مراجع شیعه و به خصوص امام خمینی توهین شده بود موجب تشدید حرکت‌های اعتراضی گردید. برخورد خشن و مسلحانه مأموران حکومت پهلوی در ۱۹ دی ۱۳۵۶ش در قم به گسترده شدن اعتراضات و سرایت آن به شهرهای دیگر انجامید. از این تاریخ به بعد با برگزاری چهلم کشته‌شدگان واقعه ۱۹ دی قم و پس از آن شهر‌های دیگر، کشور ایران دستخوش درگیری‌های گسترده و سراسری شد. با تشدید اعتراضات مردمی، محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ش ایران را ترک کرد.
امام خمینی که از عراق به پاریس رفته بود و با مصاحبه‌ها و پیام‌های خود انقلاب را رهبری می‌کرد در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ش به ایران بازگشت و در ۲۲ بهمن همان سال نظام پادشاهی رسماً سقوط کرد.

وجه ممیزه انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی، عبارت است از حرکتی بنیادین و تحولی اساسی در اوضاع و احوال سیاسی جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی به منظور جایگزین نمودن نظامی مبتنی بر اصول و احکام اسلامی. « اسلامی‌ بودن» فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان است. از این‌رو، در این انقلاب، عنصر فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انحراف در مسیر چنین انقلابی از همین کانال امکان‌پذیر خواهد بود.
انقلاب اسلامی ایران نیز که نمونه‌ای از این‌گونه انقلاب‌هاست، در نوع خود منحصر به فرد است؛ چراکه با پیروی از حرکت انبیای الهی، به ابعاد معنوی انسان‌ها توجه نمود. بر این اساس توجه به ابعاد فرهنگی، اهمیت به انتخاب آگاهانه، تلاش در تحکیم عقاید حقه، تاکید بر تبیین دقیق اهداف، فراگیری انقلاب، عدم اتکا به بیگانگان، ثبات قوانین و مقررات، رعایت مصالح متغیّر، برخورداری حاکمیت از پشتوانه ثابت، بهره‌مندی از امدادهای غیبی، و اموری از این قبیل، از مؤلفه‌های جدایی‌ناپذیر انقلاب اسلامی محسوب می‌گردند.

انقلاب اسلامی ، جهاد و شهادت
یکی از منابع مهم شناخت ایدئولوژی و ارزش های انقلاب ها شعارهای آن ها است. انقلاب اسلامی نیز دارای شعارهای زیادی است که در آن ها ایدئولوژی انقلابی و ارزش ها و اهداف انقلاب مطرح و منعکس گردیده است. یکی از موضوعات مهمی که در شعارهای انقلاب اسلامی دیده می شود ارزش های مربوط به جهاد و شهادت است، که در قالب مفاهیم مختلفی مطرح شده است. در میان 4153 شعار انقلاب اسلامی 390 شعار حاوی مضمون های جهاد و شهادت وجود دارد، که خود حاوی حدود 850 مضمون مربوط به جهاد و شهادت و ارزش های مربوط به آن ها می باشند. حدود 21 درصد آن ها مربوط به ارزش های غایی، و حدود 23 درصد آن ها مربوط به ارزش های ابزاری جهاد و شهادت هستند. بقیه مضمون ها نیز در زمینه اعلام آمادگی برای جانبازی و شهادت در راه امام خمینی، خاستگاه اجتماعی شهیدان، اعلام آمادگی و دعوت به جهاد و شهادت، و ارتباط دادن انقلاب و شخصیت های آن و فداکاری و جانبازی انقلابیون به قیام امام حسین (ع) و سایر موضوعات می باشد. تاثیر زیاد ارزش های جهاد و شهادت در فرایند بسیج توده ای انقلاب اسلامی ایران است.

انقلاب اسلامی ، ایثار و شهادت
فرهنگ ایثار و شهادت نیز در اسلام از جلوه و منرلت ممتازی برخوردار است. این فرهنگ در عرصه های مختلف دارای جایگاه، آثار و نتایج گسترده ای در مکتب حماسی تشیع است. حماسه کربلا و ضت عاشورا عرصه جاودانه ترین وموثرترین شهادت طلبی ها در طول تاریخ و اوج تجلی فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می رود. بر این اساس این فرهنگ ضامن بقای اسلام و بال سرخ عاشورایی تشیع و الگوی مبارزه علیه ظلم، ستم و فساد برای تمامی جهانیان است.
انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نیز با الگوگیری از مولفه ها، نمادها و اسطوره های این حرکت عظیم آغازشد و رشد کرد و به پیروزی رسید . فرهنگ ایثار و شهادت نقش به سزایی در دوران حماسه و مقاومت هشت سال دفاع مقدس ایفا کرد و صحنه ها و خاطرات تاریخ ساز و بی بدیلی را به بار آورد. امروزه نیز با اتکا به چنین روحیه ای است که نسل پرورش یافته بر اساس فرهنگ ایثار و شهادت می توانند با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی موانع رشد و توسعه مملکت را از پیش رو برداشته و بر توطئه های گوناگون دشمنان پیروز شوند.
فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مولفه های اساسی فرهنگ سیاسی تشیع بوده و امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی با اتکا به این فرهنگ توانست ملت ستم دیده و تحت سلطه ایران را از جور طاغوت و یوغ استعمار نجات داده و با توسل به آثار معجزه آسای آن به پیروزی نایل شود .

جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در انقلاب اسلامی و جهان اسلام
ماهيت ديني و فرهنگي انقلاب اسلامي ايران تغييرات شگرفي در نظام سياسي و ارزشي پديد آورد و تأثيراتي بر کشورهاي پيراموني خود گذاشت. فرهنگ ايثار و شهادت طلبي در تاريخ معاصر که با نهضت امام خميني (ره) آغاز شده بود ؛ در هشت سال دفاع مقدس گسترش يافت و در سطح ملي و وطني به اوج خود رسيد.
پس از پايان جنگ تحميلي هشت ساله – علی رغم رواج برخی رخ دادهای نامانوس با سال های دفاع مقدس – نه تنها فرهنگ شهادت طلبي فراموش نشد، بلکه در «محور مقاومت» و فراتر از آن گسترش يافت و در سطح منطقه اي و جهان اسلام زمينه همگرايي جهان اسلام را فراهم کرده و به گسترش و تقويت محور مقاومت انجاميده است.
در سطح و عرصه بين الملل زمينه استکبارستيزي و مقابله با تروريسم بين الملل را در دامنه وسيع تري فراهم کرده است. مبارزه با داعش و«تروريسم بين الملل» مهم ترين دستاورد فرهنگ شهادت طلبي در سطح منطقه اي و فرا منطقه اي و بين المللي قلمداد نمود .

جهاد و شهادت طلبي زنان از ديدگاه امام خميني و مقام معظم رهبري
در دوران انقلاب اسلامی حضرت امام خميني زنان را آنچنان به صحنه كشيد كه از سوي خبرگزاريها و ناظران و تحليلگران، «انقلاب اسلامي» بعضاً به انقلاب «چادرها» لقب گرفت. زن در ديدگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي به عنوان «مربي جامعه»، «سرچشمه خيرات»، «جلوه گاه عظمت الهي» معرفي شد. زنان مشارکتی فعال در مراحل انقلاب اسلامی داشتند . امام در اين مورد ميفرمايد: « ديديم كه زن در اين نهضت چه كرد. … چه زنهايي در اين عصر اخير قيام كردند … خون دادند، كشته دادند، به خيابانها ريختند، نهضت را پيروز كردند، ما نهضت خودمان را مديون زنها ميدانيم.» مقام معظم رهبري حضور زنان را در همه مراحل انقلاب حضوري قوي و نيرومند خواندند و پيروزي را در گرو پشتيباني خانمها دانستند: «حضور خانمها در همه مراحل انقلاب، حضور زنده و نيرومندو قوي بود و توانستند بارهاي سنگين را تحمل كنند و مصيبتهاي بزرگ را از سر بگذرانند. در طول تاريخ اسلام مانند زنهاي ما نادر و كمياب بوده است، يقيناً اگر پشتيباني و حمايت بانوان كشورمان نمي بود، در دوران جنگ و پيش از آن در همه مراحل انقلاب اين پيروزي ها به دست نمي آمد.»

انتهای پیام/خ

مربوطه به : اجتماعیمعارفدین و اندیشهمناسبت هااختصاصیآخرین خبراخبار ویژهاخبارپایگاهاخبارآخرین عناوین

کلمات کلیدی: ,

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :