رحلت مؤسّس حوزه ی علمیه ی نجف (۴۶۰ ق)
- شناسه خبر: 27978
- تاریخ و زمان ارسال: 29 مرداد 1399 ساعت 04:42
- نویسنده: تحریریه بقاع خبر

شیخ طوسی پس از استادش سید مرتضی، ریاست علمی و فتوایى شیعه را بر عهده گرفت و به علت یک سلسله آشوبهای به وجود آمده از سوی مخالفان، خانه و کتابخانهاش به تاراج رفت. شیخ که خانه، کتابها و دستنوشته های خود را در بغداد از دست داده بود، به نجف اشرف مهاجرت کرد. او حوزه ی علمی جدیدی را در آنجا به وجود آورد و پایه های استوار این مرکز بزرگ را بنا گذاشت به طوری که پس از گذشت هزار سال از آن تاریخ، هنوز اصالت علمی خود را حفظ کرده و دیگر مراکز اسلامی را تغذیه ی فرهنگی میکند.
شیخ طوسی فقه را با نگارش کتاب “المَبسوُط” وارد مرحله ای جدید نمود، ولی دو اثر بسیار مهم ایشان با نام “تَهذیب” و “اِستِبصار” در کنار کتاب “کافی از کلینی” و “من لایحضُرُه الفَقیه از شیخ صدوق” کتب چهارگانه ی حدیث شیعه را تشکیل میدهند. شمار آثار شیخ طوسی به بیش از ۵۰ جلد میرسد که التِبْیان فی تفسیر القرآن در ۱۰ جلد، تَلْخیصُ الشّافی، کتابُ الابْواب و… از آن جمله اند.
گذشته از آثار گرانبها و ارزشمند علمی، دانشوران بزرگی در حوزه ی درسی شیخ طوسی پرورش یافتند که شمار آنان را افزون از سیصد دانشمند مجتهد نوشته اند. شیخ طوسی سرانجام در محرم سال ۴۶۰ قمری در ۷۶ سالگی رخ در نقاب خاک کشید و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
شخصیتشناسی شیخ طوسی | |
ادوار زندگی شیخ طوسی زندگی شیخ را به پنج مرحله می توان تقسیم کرد. مرحله اول: ۳۸۵- ۴۰۸ ه. ق که دوران ولادت در طوس و فراگیری علوم دینی او می باشد. مرحله دوم: ۴۰۸- ۴۱۳ ه. ق که شاگردی شیخ مفید را نموده است. مرحله سوم: ۴۱۳- ۴۳۶ ه. ق که از وجود پر خیر وبرکت سید مرتضی بهرمند گشته است. مرحله چهارم: ۴۳۶- ۴۴۸ ه. ق بزرگ وزعیم دینی مردم در بغداد بوده است. مرحله پنجم: ۴۴۸- ۴۶۰ ه. ق مهاجرت او به نجف و تاسیس حوزه علمیه بدست مبارکش و سرانجام رحلت مصیبت بارش در جوار حرم مولای متقیان علی(ع). شیخ به مدت ۲۳ سال(۳۸۵- ۴۰۸) در زادگاه خود اقامت نمود و آنگاه برای کسب علم و دانش به بغداد مهاجرت کرد و به مدت ۵ سال(۴۰۸- ۴۱۳) از محضر پر فیض شیخ مفید، بهره گرفت. در این هنگام که از چشمه جوشان وجود سیّدمرتضی علم الهدی نیز استفاده می نمود؛ پس از مرگ شیخ، حضور خویش را به مدت ۲۶ سال(۴۱۳- ۴۳۶) نزد سید به خوبی حفظ کرد و خود نیز به تحقیق و تألیف وتدریس اشتغال داشت. پس از مرگ سید مرتضی، ۱۲ سال در بغداد تنها مرجع و زعیم مذهبی شیعیان بود تا اینکه در سال ۴۴۸ ق به نجف اشرف هجرت نمود.طوس طوس یکی از چهار شهر معروف خراسان بود. اسناد تاریخی و نویسندگان ترجمه حال، درباره احوال این دیار چندان مطلبی بیان نداشته اند. شیخ طوسی درکتاب الفهرست، خود را طوسی نامیده است. شهر طوس در زمان اقامت شیخ، زیرسلطه و فشار سیاسی ترکان نومسلمان غزنوی قرار داشت که بالتبع شیعیان آسایشی نداشتند. شاید علت اینکه برخی از مورخین و تراجم نگاران، مانند سبکی و به تبع او سیوطی، شیخ را شافعی مذهب دانسته اند؛ نفوذ و گسترش سیاسی شافعیه درخراسان باشد. سبکی می گوید: سلطان محمود غزنوی نخست حنفی مذهب و سپس به شافعیه گرایش پیدا کرد. اما از لحاظ فرهنگی، شهر طوس یکی از پر آوازه ترین شهرهاست، زیرا از آنجا شاعری همتای فردوسی و نابغه ای در فقه و کلام و حدیث و تفسیر نظیر شیخ طوسی،- رضوان اللّه علیهما- و محققی مانند خواجه نصیر- علیه الرحمه- و متکلمی همسنگ غزالی و ادیبی چون نظام الملک برخاسته است. بغداد در این زمان(دهه اول و دوم اقامت شیخ) زمام امور بغداد به دست بویهیان شیعه مذهب است و شیعیان از اقتدار و نفوذ شایانی برخوردارند، مراکز علمی وفرهنگی نیز توسعه چشمگیری یافته است. شیخ طوسی پس از اقامت در بغداد، در زمان شیخ مفید به شرح کتاب«المقنعه» وی پرداخت و نام آن را«تهذیب الاحکام» گذارد. شیخ طوسی پس از بر شماری آثار شیخ مفید در کتاب الفهرست خودمی گوید: تمام این کتابها را نزد او خوانده ایم، برخی یک بار و بعضی دیگر چند بار بر او قرائت شده و او شنیده است. سید مرتضی نیز از جایگاه علمی و سیاسی ویژه ای برخوردار بود. شیخ طوسی از حوزه درسی سید- علیه الرحمه- در علم کلام و فقه و اصول استفاده کرد و اکثر آثار سید را بر وی قرائت نمود. شیخ، کتاب الشافی سید را تلخیص و بخش اصول کتاب جمل العلم و العمل وی را شرح کرد. شیخ الطائفه از سبک سید در فقه و اصول و کلام پیروی نمود و دو کتاب خلاف و مبسوط را به روش سید نگاشت. پس از وفات سید، مقام والای مرجعیّت به شیخ منتقل گردید. برجستگی علمی و نفوذ مذهبی و اجتماعی شیخ موجب گشت که خلیفه عباسی«القائم» کرسی علم کلام را به وی عطا کند. طبیعی است که شیخ به عنوان مرجع کل و رهبر شیعیان در قرن پنجم، ابتدا در بغداد و سپس در نجف، محل رجوع مردم باشد؛ بطوری که گروههای مختلف مردم جهت پرداخت وجوه و پرسیدن مسائل شرعی خود، آهنگ وی می نمودند.نجف لیکن دیری نپایید که با ورود طغرل بیک به بغداد در سال ۴۴۸، مخالفین به منزل وی یورش برده و کتابخانه و کرسی علم کلام و دیگر وسائل منزل وی را به آتش کشیدند و شیخ ناچار به نجف اشرف هجرت کرد. آنطور که به نظر می رسد نجف قبل از هجرت شیخ از عمران و آبادی و رونق و علم بی نصیب، و صرفا مزار و مدفن امیر المومنین علی(ع) بوده است و جز گروهی که کارشان خدمت به زوار بوده دیگر کسی زندگی نمی کرده است. شیخ طوسی، بنیانگذار حوزه علمیه نجف شیخ بزرگ در جوار بارگاه امیر مؤمنان(ع) به بحث و تحقیق و تألیف خودادامه داد و خدمت شایانی به اسلام نمود و گام بلندی در احیای فرهنگ غنی تشیع برداشت و آن، تأسیس نخستین دانشگاه اسلامی در نجف است. حوزههای نامدار شیعه دراینجا برای روشن تر شدن جایگاه حوزه علمی شیخ طوسی اشار ه ای اجمالی به ادوار مختلف حوزه های شیعی می اندازیم. ۱- حوزه مدینه این حوزه را پیامبر گرامی اسلام بنیان نهادند و توسط«باب مدینه العلم» امام علی علیهالسلام گسترش و تکامل یافت. آن حضرت برخلاف جوّ موجود و به رغم روایاتی که کتابت حدیث را منع میکرد، به تدوین و جمعآوری احادیث پرداخت. افزون بر این، شاگردان آن حضرت مانند: ابورافع مولی رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله، سلمان، ابوذر، اصبغ بن نباته، حارث بن عبداللّه همدانی، عبیداللّه بن ابیرافع(کاتب امیرالمؤمنین علیهالسلام)، میثم تمار و سلیم بن قیس هلالی به تدوین و جمعآوری احادیث مبادرت کردند. این حوزه در عهد امامان شیعه مردان نامداری چون: سعید بن مسیب، سعیدبن جبیر، قاسم بم محمدبن ابیبکر، و دو ابوخالد کابلی اصغر و اکبر و جز آنان پرورد، تا این که در زمان صادقین علیهمالسلام به نقطه اوج خود رسید و اندیشههای اصیل اسلامی و شیعی را به گونهای درخور، تبیین و تدوین کرد. ۲- حوزه کوفه حکومت پنج ساله امام علی علیهالسلام به مرکزیت کوفه، این شهر را درگیر جنگهای متوالی و عرصه برخورد و مبارزه بین امویان و کوفیان کرده بود، اما همین سالهای اندک، بذر علم و دانش را نیز در این سرزمین پاشید، به گونهای که عالمان بزرگی از آن شهر به جهان اسلام اهدا شد. «براقی در تاریخ کوفه نام ۱۴۸ تن از اصحاب پیغمبر را ذکر میکند که به کوفه مهاجرت کرده و در آن جا زندگی میکردند و این جز هزاران تن از علماست که در آن جا به سر میبردند و در فقه و سایر علوم اسلامی ورود داشتند و نیز ابنسعد در طبقات شرح حال ۸۵۰ تن از تابعین را آورده است که در کوفه سکونت گزیده بودند.» ۳- حوزه قم این حوزه در عهد ائمه ثلاثه امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام بنیان نهاده شد و در آن، خاندان اشعری قمی بویژه سعدبن عبداللّه قمی اشعری و نیز علیبن ابراهیم قمی، محمدبن حسن صفار قمی و … حضور داشتند. عالمان شیعه در ایران بویژه قم و ری که تحت فرمانروایی حاکمان شیعی آلبویه قرار داشت، نشو و نما یافتند و اقتدار آنان باعث شده بود که این دو شهر به عنوان کانونهای نشر فرهنگ شیعه در میدان فرهنگی آن روزگار ظهور و تجلی یابند. در این دو شهر خاندان بابویه، علی بن حسین بن بابویه، صاحب کتابهای فقهی متعدد و نیز کتابهای الامامه، قربالانساب، کتاب التفسیر و … فرزند او محمّدبن علی ملقب به صدوق و مؤلف کتاب معروف منلایحضره الفقیه و نیز برادر او حسین بن علی و برادرزاده او حسن بن حسین بن علی و محمدبن یعقوب کلینی رازی ظهور کردند. مرحله دوم در حیات حوزه علمیه قم پس از ورود فقیه بزرگوار و عالم ارجمنددمرحوم شیخ عبدالکریم حائری است که در این دوره توانست نقشی ارجمند و بایسته در تاریخ اسلام و حوزه ایفا کند. ۴- حوزه بغداد بغداد به عنوان پایتخت عباسیان از جمله شهرهای فرهنگی عهد عباسی بهشمار میرفت. این شهر در بدو امر کانون سیاست، فرهنگ و اقتصاد بود. اقتدار عباسیان در دوران نخست حکومت عباسی باعث شده بود که بغداد مرکز عالمان اهل سنت باشد، اما پس از افول ستاره عباسیان و تضعیف قدرت آنان توسط ترکان، دیگر فرق اسلامی نیز در آن راه یافتند. این امر در مورد شیعه با قدرت یافتن«آلحمدان» که حاکمان شیعه جزیره و موصل بودند تسهیل گردید و با انتخاب«ناصرالدوله» امیر حمدانی به عنوان امیرالامرای خلیفه عباسی، کفه قدرت به نفع شیعیان سنگین شد و پس از استیلای آلبویه(عضدالدوله دیلمی) بر بغداد، زمینه برای فعالیت علمی شیعیان مساعد گردید و در همین برهه اندک، عالمان بزرگی در دنیای تفکرات شیعی پا به عرصه نهادند و حوزه علمی ارجمندی را پایهگذاری کردند. در این حوزه، مردان نامداری چون شیخ مفید، سیدمرتضی، سید رضی، ابن ابیعقیل، ابن جنید اسکافی، ابن قولویه و … ظهور کردند. این حوزه برخلاف حوزه قم، حوزهای استدلالی بود و در آن علم اصول برای اولینبار در قالب کتاب الذریعه الی اصول الشریعه، توسط سید مرتضی تدوین گردید و نیز کتابهای المقنعه(از شیخ مفید) و الانتصار(از سید مرتضی) تألیف گردید که در آن مسائل فقهی به صورت تطبیقی و مبوب جمعآوری گردیده است. شخصیت عظیم و ارزشمند شیخ مفید و سیدین به ویژه سیدمرتضی که علاوه بر مکانت ارجمند علمی از جایگاه بلند اجتماعی نیز برخوردار بود و از سوی خلیفه به عنوان«نقیب» هاشمیان معرفی و انتخاب گردیده بود، باعث شد که حوزه بغداد در مدت عمر نسبتاً کوتاه خود منشأ اثری عمیق و والا در تاریخ حوزههای علمی شیعیان گردد و استدلالی شدن فقه شیعه و نیز تألیف و تدوین علم اصول جایگاهی ویژه برای شیعیان و اندیشههای شیعی فراهم کرد. ۵- حوزه نجف پس از پدید آمدن اغتشاشهایی که بغداد را برای شیعیان ناامن کرد و سبب سوختن کتابخانه و خانه شیخالطائفه طوسی رحمهالله گردید، آن مرحوم، حوزه نجف را بنیان نهاد و بحق این حوزه، در تاریخ شیعه اثری ماندگار و ارجمند داشته است. بنیانگذار این حوزه مرحوم شیخ طوسی از چنان مکانت و موقعیتی در میان امامیه برخوردار است که کمتر نصیب کسی گردیده اسیت. مرحوم شیخ در راه تدوین و تنظیم اصول و فقه چنان درخشید که حتی معاندان را نیز به تعظیم در برابر عظمت و موقعیت علمی خویش وادار ساخت. حوزهای که شیخالطائفه بنیان نهاد، از جهات بسیاری قابل توجه است. این حوزه، حوزهای کامل بود، زیرا توانسته بود استدلال و عقل را همپای نقل و حدیث ارج بخشد و در عین حال در راه استدلال و خردگرایی راه افراط نپوید، در حالی که حوزههای پیشین معمولًا گرفتار یکی از این دو شده بودند. در این حوزه فقه مقارن و تطبیقی که در حوزه بغداد متولد شده بود، با کتاب الخلاف شیخ طوسی به کمال رسید و اهل سنت را در مقابل عظمت فقه شیعه به تعظیم واداشت. افزون بر این، دو کتاب مرجع شیعه تهذیب و الاستبصار، توسط شیخ تدوین گردید که اولی ۱۳۵۹۰ حدیث و دومی ۵۵۱۱ حدیث را گرد آورده است. حوزه علمیه نجف در اثر آشوبها و درگیریهایی که اواخر عهد عباسیان را در برگرفت و به حمله مغولان به بغداد انجامید، از رونق افتاد و حوزههای حلّه و اصفهان جایگزین آن شد، اما پس از آن این حوزه با ظهور مردان نامآوری چون وحید بهبهانی، سید بحرالعلوم، کاشف الغطاء، ملا احمد نراقی و بویژه شیخ مرتضی انصاری بازدرخشید. و اما حوزه ای که شیخ طوسی، خشت اول آن را گذاشت در خلال قرنها ثمره اش هزاران مولف و مصنف از بزرگان دین و فقهای بزرگ و فلاسفه با عظمت و متکلمین نابغه و مفسرین بی نظیر و لغویون بی مانند و سایرینی شد که از این سفره بهره مند گشتند. خاندان وفات شیخ اساتید شیخ ۱- ابن معلم أبو عبد اللّه مفید. شاگردان شیخ ۱- أبو ابراهیم اسماعیل بن محمد بن حسن بن حسین بن محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی. تالیفات شیخ طوسی الف.تالیفاتی که در دست نیست و با همه کوششی که تا کنون انجام شده نسخهای از آنها یافت نشده است (بیست و شش کتاب و رساله) ۱- انس الوحید؛ این کتاب را خود شیخ در«فهرست» این طور یاد کرده است:«انس الوحید مجموع». این بود اسامی کتابها و رسالههایی که متاسفانه تا کنون نسخهای از آنها یافت نشده است. ۱- تمهید الاصول / شرح ما یتعلق بالاصول من جمل العلم و العمل؛ شرح بخش اصول عقائد از کتاب جمل العلم و العمل سید مرتضی است. از این کتاب چند نسخه در دست است که یکی از آنها از سده ششم و در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است. ج. تالیفات چاپ شده (بیست و پنج کتاب و رساله) ۱- الاستبصار؛ یکی از کتب اربعه حدیث شیعه است و در هند در سه جلد و نجف در چهار جلد و در ایران چاپ شده است. رساله های چاپ شده شیخ ۱- الاعتقادات؛ این رساله قبلا در مجموعه یاد نامه شیخ طوسی چاپ شده بود و این چاپ بر اساس همان چاپ انجام شده است. در پایان یادآوری این نکته لازم است که رسالهای به نام اثبات الواجب جزو تالیفات شیخ معرفی شده است که پس از تحقیق روشن شد آن رساله از خواجه طوسی است نه شیخ طوسی و اخیرا در ضمن رسالههای خواجه طوسی ضمیمه نقد المحصل او چاپ شده است. درخشش وشکوفایی فقه شیعه در عصر شیخ طوسی ۱- فقه اصحاب حدیث(افرادی همچون شیخ کلینی، شیخ صدوق و…). فقه شیخ طوسی را می توان پلی میان این دو جریان به شمار آورد. شیخ طوسی، اولین بار به طور وسیع به تفریع و تطبیق فروع بر اصول پرداخت و فقه اجتهادی را عملا به کار گرفت و به کمال رسانید. همان امری که خود شیخ در مقدّمه کتاب المبسوط فی فقه الامامیه آن را یک خلأ در فقه شیعه و موجب طعن مخالفان ذکر میکند و با درک نیاز عصر خویش، در صدد رفع آن برآمده و میگوید: ابنادریس، پایان دهنده عصر تقلید تأثیر آرای شیخ بر فقهای بعد از ابن ادریس نتیجه گیری تبیین بیشتر جنبه فقهی شیخ
ویژگیهای تهذیب و اما برخی از خصوصیات کتاب تهذیب بدین قرار است: علت تعارض روایات ۱٫ درست نفهمیدن احادیث به هرحال عوامل فوق باعث شدند که روایات متعارض در کتاب های روایی شیعه راه پیدا کند و بعضی نادانسته یا مغرضانه آن را طعنه بر مذهب قرار دادند. شیخ طوسی پاسخ این اشکال را از مهم ترین واجبات و موجب قرب الی اللّه دانست و با نوشتن کتاب تهذیب و استبصار به دفاع عقلی از دین پرداخت. بنابراین کتاب تهذیب گرچه تنها شامل حدیث و نقل است، اما با همین نقل نوعی دفاع عقلی از دین نموده و باید آن را یک کتاب کلامی بی نظیر در موضوع خود به شمار آورد. شیوههای تأویل و جمع روایات ۱٫ ممکن است روایت در مورد شخصی باشد که غسل جنابت را مکفی نمیداند و لذا وضو میگیرد. چنین کسی بدعتگذار به حساب میآید؛ ۳٫ بیان فقه الحدیث الف. حمل بر استحباب نه وجوب ۱٫ وجه استحباب بدون ذکر وجوه دیگر. الف. این روایات مربوط به حایضی است که نجاست و پاکی را مراعات نمیکند. ب. حمل بر استحباب مؤکّد؛گرچه روایت، متضمن لفظ وجوب باشد. ۲- الإستبصار جایگاه الاستبصار معرفی اجمالی الاستبصار الف. روشهای حلّ تعارض ظاهری ۱). حمل وجوب بر استحباب. ب. روشهای حلّ تعارض واقعی ۱). ترجیح حدیث از روی متن آن(موافقت با کتاب، موافقت با سنّت قطعی، موافقت با اجماع).
شیخ طوسی، پیشوای اصولیین شیخ طوسی، محدثی نامی ۱- احادیث تفسیری. بیشتر این روایات را می توان در کتابهای«تهدیب، استبصار، امالی، الغیبه، خلاف، مصباح المتهجد، تبیان، تلخیص الشافی و عده» او یافت. الف- شیخ و حدیث ۱- ابن معلم أبو عبد اللّه مفید. ۲- و اما خود شیخ ب- معرفی کتاب امالی امالی شیخ طوسی ساختار امالی شیخ ۱- مجلس اول، ربیع الاول ۴۵۵ ق این مجموع تاریخ مجالس بخش اول امالی است که بنابر روایت شیخ ابو علی طوسی، این مجالس را او پس از ۴۹ سال از درگذشت شیخ یعنی در جمادی الاول سال ۵۰۹ ق در نجف اشرف محددا برای شاگردان خود املاء و بازگو کرده است. ۱- مجلس نوزدهم، جمعه ۴ محرم ۴۵۷ ق به یقین میتوان ادعا کرد این دو اشتباه است زیرا علاوه بر ناهماهنگی با ترتیب تاریخ مجالس سوم و هفتم، آنکه اولا مجالس شیخ در ماه رمضان سال ۴۵۷ تعطیل بوده و دیگر آنکه در سال ۴۵۷ ق- روز ۲۶ رمضان مصادف با روز پنجشنبه نبوده است. ۱- مجلس بیست و ششم، جمعه ۲۳ ربیع الاول ۴۵۷ ق کیفیت جلسات شیخ ۱- تقریبا تمامی مجالس در روز جمعه برگزار میشده است، و علت برگزاری آن هم با توجه به آنچه که گذشت قابل درک است، در این روز عمدتا شهری مثل نجف پذیرای گروهی از مردم اطراف که جهت زیارت مرقد امیر المؤمنین(ع) میآمدهاند بوده است و با توجه به محل برگزاری مجالس شیخ که در یکی از رواقهای حرم یا مسجد اطراف بوده، طبیعی است که درس شیخ جمعیت بیشتری را میپذیرفته و شیخ میتوانسته است روایت خود را برای گروهی غیر از طلاب که عموما با روایات و احادیث سر و کار داشتهاند بیان کند. محتویات امالی ۱- بخش عظیمی از روایات امالی متعلق به فضائل امیر المؤمنین(ع) میباشد و یا شاید بتوان گفت: که متجاوز از شصت در صد مطالب کتاب را به خود اختصاص داده است. مشایخ روایتی شیخ طوسی در امالی، همانا بزرگان و اعیان محدثین شیعه و سنی میباشند نظیر شیخ مفید، احمد بن محمد بن ابی الصلت الاهوازی، عبد الواحد بن محمد مشهور به ابن مهدی، ابو محمد فحام السرّ من رآیی، الحسین بن عبد اللّه احمد بن ابی الفوارس و…. ج- معرفی کتاب الغیبه الف: غیبت امام مهدی علیهالسلام آن هم در سنین کودکی حتی برای شیعیان محل شبهه بوده و موجب حیرت و سرگردانی بسیار شده است. چنانکه به تصریح نوبختی پس از شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام پیروان ایشان در قبال مسأله امام پس از ایشان به چهارده گروه و فرقه تقسیم شدند. این اهمیت نه تنها موجب شد که از همان ابتدا شخص پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله و پس از ایشان هر یک از ائمه طاهرین علیهمالسلام به این موضوع اشاره داشته و شیعیان راآماده مواجهه با آن نمایند، بلکه شاگردان مکتب اهلبیت و مدافعان حریم اعتقادی شیعه را نیز بر آن داشت که به تألیف رساله و کتاب در تبیین و توضیح مسأله غیبت اقدام نمایند. الف: ویژگیهای شکلی کتاب ۱- نام کتاب ب: منابع کتاب ۱- منابعی که خود شیخ در لابهلای مطالب کتاب ذکر نموده است: أ- کتاب سلیم بن قیس هلالی ۲- منابعی که از مقایسه این کتاب شیخ یا کتابهای دیگر غیبت نویسان پیش از او به دست میآید: الف: الفصول العشره فی الغیبه شیخ مفید. ۳- منابعی که از مطالعه اسناد روایات کتاب به دست میآید: الف: الغیبه فضل بن شاذان نیشابوری(م ۲۶۰ ق). ج: روایات کتاب ۱٫ ابوعبداللّه احمد بن عبدون معروف به ابن حاشر. در مواردی اولین کسی که جناب شیخ از او نقل میکند، لفظ مبهم«جماعه» است: ۱٫ جماعه عن ابی محمّد هارون بن موسی التلعکبری. اینکه این جماعت مورد نظر شیخ طوسی چند نفر بوده و چه کسانی را شامل میشود، چندان مشخص نیست؛ چنانکه خود شیخ نیز در این باره چیزی نگفته است، ولی از مقایسه اینها با دیگر روایات کتاب میتوان برخی از آنان را مشخص نمود؛ مثلًا نسبت به مورد دوم میتوان گفت که یکی از آن جماعت حسین بن عبیداللّه استاد شیخ طوسی است؛ زیرا در روایتی چنین آمده است: شیخ طوسی، متکلمی زبر دست اصول فلسفی مورد استفاده در علم کلام ۱- اثر طبیعت همیشه همزمان با وجود موضوع است زیرا وجود معلول با وجود علت در یک زمان آغاز می گردد بر خلاف نتایج اعمال ارادی که اولا باید شخصی انجام دهنده وجود داشته باشد وکاری انجام بدهد و بعد از آن نتیجه عمل تحقق خواهد یافت بنابر این وجود نتیجه عمل ارادی با وجود شخص انجام دهنده در یک زمان آغاز نمی شوند به علاوه نتیجه کار ارادی بعد از انجام یافتن کار از وجود انجام دهنده بی نیاز خواهد گردید. شیخ طوسی هر کدام از این قوانین را وسیله برای اثبات حکم معینی قرار داده است. ۱- جبر علی شیخ طوسی بر اساس مبانی معتزله در مورد کارهای الهی جنبه علیت و جبر را باطل کرد و در فصل مخصوصی ثابت کرد که انجام هیچ کاری بر خدا حتمی نیست همیشه انجام دادن هر کاری یا ترکش برایش میسر است. حدود جبر علی معتزله و مذهب ذری انکار تأثیر اوضاع فلکی در حوادث جهانی شیخ طوسی، مفسری جامع ۱- لغت، که در شرح مفردات الفاظ بحث میکند. این بود علومی که قرآن شریف حاوی آنست، و شیخ اعلی الله مقامه تا آنعهد نخستین مفسری است که بر همه آنها استادانه و به حد کمال تسلط و احاطه داشت و چنان که در سابق اشارت رفت تفسیر وی در مذهب تشیع نخستین تفسیری است که تمامت علوم قرآن را در بردارد. اهمیت علم رجال شیخ طوسی، مدون علم رجال بعضی از مشخصات کتب رجالی شیخ طوسی الف. کتابهای رجالی گزارشی. کتب رجالی قدما، و از جمله کتب رجالی شیخ بیشتر جنبه گزارشی دارد؛ ولی بخشی از کتابهای رجالی متأخرین جنبه تحلیلی و اجتهادی دارد؛ یعنی افزون بردادههای کتب رجالی، گزارشی از اطلاعات جنبی نیز برای داوری درباره راویان اخبار ارائه میکند؛ مانند: قاموس الرجال محمد تقی شوشتری.
اندیشه جوال شیخ طوسی در عرصه حکومت اهداف و غایات حکومت اسلامی وظایف و اختیارات حکومت ۱). نصب و گماردن امرا و حکام ولایات و مناطق مختلف(اعطای ولایت) شیخ طوسی ساکنان و شهروندان دارالاسلام را به سه دسته تقسیم میکند: الف) مسلمانان: وظیفه امام، یاری و کمک به آنان بوده و در مقابل هر فرد و گروهی که به ناحق و باطل، حقوق آنان را مورد تعرّض قرار دهد، ایستادگی کرده و با آنها برخورد جدی خواهد کرد ۶). ایجاد ساختار مالی برای نظام سیاسی هر چند در مراحل مختلفی که از وظایف و اختیارات امام سخن میگفتیم، از اختیارات فقهای شیعه نیز ذکری به میان آمد، اما شایسته است که به طور مستقل نیز به برخی از آنها اشاره شود. از منظر شیخ طوسی، امیران و حکّامی که از جانب امام معصوم ولایت گرفتهاند، در تمامی امور ولایت ندارند و امام هم در کلیه امور به آنان ولایت نداده است. |
|
منبع شخصیتشناسی | |
![]() |
نرمافزار مجموعه آثار شیخ طوسی رحمه الله |
![]() |
نرمافزار فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان |
![]() |
نرمافزار فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان |