13 فروردین, 1399 | ساعت : 16:27 ب.ظ | دیدگاهها 0 |
ماندن درخانه،همدلی با مدافعان سلامت
سیزده به در سال ۹۹ تجلی ایرانیان به حفظ سلامت بشر به عنوان اشرف مخلوقات بود .
به گزارش بقاع نیوز: باوقوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در کشور ، مدافعان سلامت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و برقراری ممنوعیت ورود و خروج وسایل نقلیه به شهرها را با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا مد نظر قرار دادند که با استقبال همگانی مواجهه شد .
نوروز در تاریخ
عید نوروز با سیزدهم فروردین ماه رنگ و بوی دیگری ی گیرد . از دیرباز ایرانیان و ملت های که نوروز را گرامی می دارند ؛ هر ساله در این روز که پایان جشن های نوروزی است . بنا بر سنتی دیرینه با خانواده و بستگان و دوستان به مناطق طبیعی و خوش آب و هوا به ویژه دشت و صحرا و نواحی جنگلی عزیمت می کنند تا آخرین روز عید را در طبیعت، ودر کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمهها و جویبارها بگذرانند. بعد از انقلاب اسلامی این روز زیبا را، «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند. روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو، بکوشیم آن را به زباله دانی همگانی تبدیل نسازیم و به همه نشان دهیم که «روز طبیعت» فقط یک شعار نیست؛ بلکه نشانه شعور بالای مردمی است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.
توفیق در کنار هم بودن
در این عصر جدید که همه جا را آلودگی های مختلف پر کرده، و ماشین و دود و سر و صدا همه جا هست، مردمان به دنبال لحظه ای برای آرامش و بهانه ای برای دیدن همدیگر و با هم بودن هستند. شاید سیزدهم نوروز، تنها یک بهانه است؛ بهانه ای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب، استواری کوه، و چشم نوازی درخت افتادن. از صبح زود، هر چند خانواده را می بینی که به خارج شهر می روند. در آن جا، خانواده ها با شور و نشاط و دسته دسته، در کنار آب و سبزه یا زیر درختان بساط خود را می گسترانند. بچه ها بازی می کنند، مادران مشغول پخت و پز می شوند و پدرها هم از همه جا صحبت می کنند و در یک کلام، همگی روز خوشی را پشت سر می گذارند.
فلسفهٔ سیزده بدر
بهطور کلی در میان جشنهای ایرانی جشن «سیزدهبهدر» کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشنها را ندارد.در کتابهای تاریخی اشارهٔ مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشدهاست، اما در منابع کهن اشارههایی به «روز سیزدهم فروردین» هست.
گفته میشود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشنگرفتن و شادیکردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخندهایست به باغ و صحرا میرفتند و شادی میکردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند.
آداب و رسوم
روز سیزدهم نوروز بهانهای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب، استواری کوه، و چشم نوازی درخت افتادن است. از صبح زود، هر چند خانواده را میبینی که به خارج شهر میروند. در آن جا، خانوادهها با شور و نشاط و دسته دسته، در کنار آب و سبزه یا زیر درختان بساط خود را میگسترانند. بچهها بازی میکنند، مادران مشغول پخت و پز میشوند و پدرها هم از همه جا صحبت میکنند.
طبیعت در کلام معصومان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید. درخت بارور را قطع ننموده و زراعت و کشاورزی را به آتش نکشید؛ زیرا شما نمیدانید، شاید در آینده به آن نیازمند شوید».
حضرت علی علیه السلام فرمود: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است».
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا، و زمین نرم و آماده کشاورزی.
حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: سه چیز به دیده روشنی میبخشد: نگاه به سبزه، نگاه به آب روان، و نگاه به صورت زیبا.
طبیعت به مثابه امانت الهی
همه نعمت های خداوندگاری، در دست ما انسان ها امانت است و باید آن را برای نسل های بعد حفظ کنیم و سالم به آن ها بسپاریم. یکی از این نعمت ها، طبیعت شگفت این سرزمین و منابع طبیعی فراوان آن است که باید امانتداران خوبی برای آن باشیم. مقام معظم رهبری، با اشاره به این امانتداری خطیر می فرماید: «باید همه چیز را که خدای متعال در این کشور به ودیعه گذاشته است، احیا کنیم و در اختیار نسل کنونی و نسل آینده قرار بدهیم. منابع طبیعی… [و] طبیعت نیکویی که در اختیار ماست، میراث عظیمی که گذشتگانمان در اختیار ما گذاشته اند و خیلی چیزهای دیگری که در اختیارماست، باید آن ها را احیا کنیم و در واقع، نِعَم الاهی را استخراج نماییم.
روز دیدار با سیزه و طبیعت
دین مبین اسلام، با خرافه و اعتقاد به نحسی روز سیزده نوروز مخالف است؛ وگرنه، رفتن به دل طبیعت، جلابخش روح است و جان را مصفا می کند. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای، در کلامی ارزشمند، با اشاره به این مسأله می فرمایند: ما ایرانی ها، عید نوروز را دوست می داریم و آن را جشن می گیریم، اما جشن ما، یک جشن سالم است…؛ البته بعضی از مراسم هست که قابل اصلاح نیست. مثلاً اسلام درباره مراسم خرافی از روی آتش پریدن، حرفی ندارد و (آن را) تأیید نمی کند؛ اما هیچ اشکالی نمی بیند که مردم، فرض بفرمایید در مناسبتی از مناسبت های عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا دیداری تازه کنند، و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذت صحیح و سالم ببرند؛ (این ها) مانعی ندارد.
ضرورت حفظ منابع طبیعی واستفاده بهینه از آب، خاک و امکانات
همه ما می دانیم که منابع طبیعی، محدود است و امکان تمام شدن آن وجود دارد. پس بر ماست که با برنامه ریزی حساب شده، جلو هدر رفتن و نابودی این منابع کمیاب الاهی را بگیریم و نگذاریم آن ها، به این راحتی از کف بروند. مقام معظم رهبری، درباره همین مسأله می فرماید: «ما باید بتوانیم با برنامه ریزی های دقیق، با مدیریت قوی و با اصرار و جدیت در کار، خودمان را از تضییع خسارت بار منابع حیاتی و طبیعی، مانند درخت و آب و خاک نجات بدهیم». ایشان سپس در ادامه می فرمایند: «امیدوارم که ان شاء اللّه همه ـ هم دولت، هم آحاد مردم و هم مسئولان بخش های متفاوت، به مسأله مهم حفظ منابع طبیعی، گیاه، درخت، کشاورزی، استفاده بهینه از آب، خاک و امکانات گوناگون دیگر، به طور جدی بپردازند».
سیزده به در سال ۱۳۹۹
در سیزده به در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا طی اطلاعیهای هر گونه حضور شهروندان در اماکن عمومی و تفرجگاهها را ممنوع کرد. در این سال همکاری مردم با ستاد ملی مقابله با کرونا ، جلوه دیگری از احترام به انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات بود که امید است انشاء الله با رفع بیماری کرونا بار دیگر در طبیعت گرد هم آئیم .
بهشته سامعی
مربوطه به : فرهنگی • اجتماعی • دیگر حوزه ها • دیگر حوزه ها • سیر و سفر • دیگر خبرها • اخبارپایگاه • اخبار