کدخبر : 24573 |

چگونگی اجرای صله رحم در شرائط کنونی


دین مبین اسلام و ائمه معصومین تاکید زیادری بر صله رحم دارند . همه ساله با فرا رسیدن عید نوروز صله رحم از جمله اعمال حسنه ای است که ایرانیان بدان عمل می نمودند . شیوع بیماری کرونا و توصیه موکد مدافعان سلامت به اجرای فاصله اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی آثار صله رحم بر تماس تلفنی ، فضای مجازی ، نوشتاری یا تصویری مترتب دانسته اند . 

به گزارش بقاع نیوز: دین مبین اسلام و ائمه معصومین تاکید زیادری بر صله رحم دارند که همه ساله با فرا رسیدن عید نوروز ایرانیان بدان عمل می نمودند . با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه موکد مدافعان سلامت به اجرای فاصله اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی آثار صله رحم را بر تماس تلفنی ، فضای مجازی ، نوشتاری یا تصویری مترتب دانسته اند .

صله رحم در احادیث اهل بیت (ع)

رسول اکرم صلى الله علیه و آله : اَلصَّدَقَهُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَ صِلَهُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَهً وَتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ  السُّوءِ؛ صدقه بجا و نیکوکارى و نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیرى مى کند. ( نهج الفصاحه ص۵۴۹ ، ح ۱۸۶۹ )

رسول اکرم صلى الله علیه و آله : اَلصَّدَقَهُ بِعَشرَهٍ وَالقَرضُ بِثَمانِیَهَ عَشرَهَ وَصِلَهُ الاِخوانِ بِعِشرینَ وَصِلَهُ الرَّحِمِ بِاَربَعَهٍ وَعِشرینَ؛ صدقه دادن ده حسنه، قرض دادن هجده حسنه، رابطه با برادران (دینى) بیست حسنه و صله رحم بیست و چهار حسنه دارد. کافى (ط – الاسلامیه) ج۴، ص۱۰

امام على علیه السلام : صِلَهُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّهَ وَتَکبِتُ العَدُوَّ؛ صله رحم محبّت آور است و دشمن را خوار مى گرداند.( شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج۴، ص۲۰۹، ح۵۸۲۵ )

امام على علیه السلام : کَفِّروا ذُنوبَکُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَهِ وَصِلَهِ الرَّحِمِ؛ با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید. ( شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم  ج۴، ص۶۳۵، ح۷۲۵۸ )

امام على علیه السلام : صِلَهُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَتَدفَعُ النِّقَمَ؛ صله رحم نعمت ها را فراوان مى کند و سختى ها را از بین مى برد. ( شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج۴، ص۲۰۴، ح۵۸۳۶ )

آثار صله رحم بر تماس تلفنی ، فضای مجازی ، نوشتاری یا تصویری مترتب است .

آیت‌الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی صله رحم به شکل مجازی و تلفنی پاسخی ارایه کرده است که در ذیل می‌خوانیم.
متن سوال این ترتیب است: “سلام علیکم. موضوع: صله رحم مجازی یا تلفنی. احتراماً با عرض تبریک عید مبعث در بهار معنویت رجب المرجب. همانطور که مطلع هستید با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور و دستور در خانه ماندن جهت جلوگیری از انتقال این ویروس در سطح جامعه، مسئله سنت حسنه صله رحم آن هم در ایام تعطیلات نوروزی مطرح است که از این سنت حسنه اسلام محروم شده ایم.
اما از آنجایی که دارای امکانات جدید تکنولوژی هستیم و فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و تلفن این امکان ارتباط را با ارحام ایجاد می نماید که می توانیم از این طریق به صورت های مختلف از جمله ارتباط تصویری، صوتی، نوشتاری با ارحام خویش ارتباط داشته باشیم.
از این رو خواستار نظر حضرتعالی در این زمینه هستم که با توجه به این شرایط و در این مقطع زمانی که چنین مشکلی ایجاد شده است، صله رحم مجازی و تلفنی و دیگر ابزارهای جدید موجود چه حکمی دارد و آیا جایگزین صله رحم حضوری می شود و رفع تکلیف می نماید؟
و نکته دوم اینکه اصلا منظور از صله رحم و قطع رحم چیست؟
بعضا در سالهای گذشته شاهد بودیم که به خاطر صله رحم حضوری برخی اقوام مهمان اقوامی می شدند که از نظر مالی مشکل داشتند و به جای اینکه با این صله آن فرد خوشحال شود بلکه او غمگین و حتی قرض دار هم می شد!رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به این سوال آورده است: “بسمه تعالی. با سلام و تحیت.
ج ۱ – از مواردی که زمان و مکان به عنوان دو عنصر دخیل در اجتهاد، در آن نقش دارند مصادیق است. به این معنا که مصادیق با اختلاف شرایط زمان و مکان تغییر می کند. در موضوع صله رحم نیز مساله اینچنین است که:
اول: با اختلاف شرایط زمانی و مکانی بر حسب عرف، مصادیق مختلف به وجود می آید.
دوم: مسلم است که در شرایط فعلی که دیدار حضوری میسّر نیست، از طریق تلفن یا فضای مجازی به صورت نوشتاری یا تصویری می توان به این دستور دینی عمل نمود و تردیدی نیست که همه آثار صله رحم بر اینها نیز مترتب می شود.
سوم: با قطع نظر از مریضی، در کشورهایی که نزدیکان با فاصله زیاد از یکدیگر زندگی می کنند و عادتا دیدار حضوری میسّر یا سازگار با امور انسان نیست از طریق نامه، تلفن یا فضای مجازی می توان صله رحم را انجام داد.
نکته قابل توجه آن است که در شریعت مصداق خاص و معینی برای صله رحم ذکر نشده است و همان عنوان کلی صله رحم مورد دستور واقع شده است و بنابراین برای مصادیق باید به عرف مراجعه کرد و به نظر می رسد که در شرایط طبیعی و معمولی و حتی با نبود فاصله بین نزدیکان، از طریق نامه، تلفن یا فضای مجازی این دستور امتثال می شود.
ج ۲ – در کلمات فقهاء تفاسیر متعددی برای «رحم» ذکر شده است .

بهشته سامعی

 

 

مربوطه به : فرهنگیاجتماعیدیگر حوزه هامعارفدین و اندیشهاخبارپایگاهاخبار

کلمات کلیدی: , , ,

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :