امامزاده زید بازار تهران از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می باشد
- شناسه خبر: 22772
- تاریخ و زمان ارسال: 19 اسفند 1397 ساعت 04:13
- نویسنده: تحریریه بقاع خبر

پیرو طرح پرسش پزوهشگر انساب بقاع نیوز ایمان ایزدی، به شماره رهگیری ۱۵۴۰۹۷۸۴۸۹۲۸۷ در سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات از سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با موضوع شجره امامزاده جلیل القدر ابوالحسن زید (ع) که در منطقه بازار تهران مدفون می باشند و بقعه ایشان از بقاع معتبر و قدیمی پایتخت می باشد ، متن پرسش و پاسخ جهت اطلاع عموم هموطنان منتشر می گردد.
خدمت محترم متولیان اوقاف و امور خیریه کشور / سلام علیکم
از جمله توصیه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است. ضمن تقدیر از تلاش های انجام گرفته موارد ذیل اعلام می گردد:
بقعه امامزاده زید بازار تهران بنابر شواهد تاریخی و کتب انساب متعلق است به «السید ابوالقاسم زید بن محمدالرئیس بن الحسین بن القاسم بن علی بن القاسم بن علی بن اسماعیل بن الحسن بن زید بن الامام الحسن المجتبی (علیه السلام)» وی در شهر ری سکونت داشت و نقابت سادات شهر ری، و از علمای بنام و از شعرای اهل بیت (علیهم السلام) و برای مردم ری نقل حدیث و روایت می نموده و دارای وجهه علمی و مذهبی بوده، او به جهت زیبایی رخسارش به «ماه کدیم» که جمله طبری است به معنی «صورتی مثل ماه» ملقب بود، این احتمال تقویت پیدا می کند که مدفن کنونی به ظن قوی از آن او باشد. مرحوم شریف رازی، و شیخ ذبیح الله محلاتی و علامه تفرشی همه بر این باورند که مدفون در این بقعه سیدی حسنی است
منابع : اختران فروزان ری و طهران: ۴۴۴، اختران تابناک ۱: ۵۶۹، بدایع الانساب: ۳۲
۱- چرا با این قرائن و شواهد اوقاف و متولی بقعه این مزار را به جناب زید بن علی السجاد علیه السلام نسبت می دهند در حالی که بر همگان واضح و روشن است جناب زید در عراق و کوفه به شهادت رسیده اند ؟
۲- اگر شجره تحقیق شده صدرالذکر ( حسنی نسب بودن بقعه) برای اوقاف محرز است ، نسبت به اصلاح امر چه اقدامی شده است تا جلوی ترویج خرافه و ایجاد شبهه گرفته شود؟
پاسخ رسمی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور بدین شرح است :
با سلام و احترام
“درخصوص بقعه امامزاده زید(ع) ، شجره نامه ارسالی صحیح میباشد و از آنجائیکه تابلوهای راهنما توسط شهرداری نصب گردیده است ،لذا مکاتبه لازم با شهرداری صورت گرفته است تا تابلوهای مذکور تصحیح گردد”