کدخبر : 16453 |

سردابه اعجاب انگیز مدفن مبارک اولین سفیر و شهید اهل بیت(ع)در کربلای ایران


وجود عناصر مشترک در حماسه اردهال و شباهتهای بسیار آن به حماسه کربلا ، این مکان مقدس را به کربلای ایران مشهور ساخته است. نحوه شهادت حضرت به روش جدّ مظلومش حضرت امام حسین(ع) وقتلگاه آن حضرت

 

به گزارش خبرنگاربقاع نیوز ازکاشان،وجود عناصر مشترک در حماسه اردهال و شباهتهای بسیار آن به حماسه کربلا ، این مکان مقدس را به کربلای ایران مشهور ساخته است. نحوه شهادت حضرت به روش جدّ مظلومش حضرت امام حسین(ع)  وقتلگاه آن حضرت خود سند گواهی است بر این موضوع:

سـردابه اعجـاب انگـیز:

زیر ایوان صفا، سردابه ای وجود دارد تقریبا به طول۶ ، عرض۳ وعمق ۳/۵ متر و راه ورودی آن هنگام ورود به ایوان سمت راست می باشد. در سال ۱۳۴۱ به امر حضرت آیت ا… مرعشی نجفی (ره)، درب سردابه گشوده می شود و به امر ایشان چندین نفر از معتمدین وارد سردابه می شوند و چگونگی وضعیت داخل سردابه را به خدمت آن مرجع عالیقدر عرضه می دارند.داخل سردابه – طبق آنچه حضرت آیت ا… مرعشی نجفی (ره) تایید فرموده اند – حدود صد تخته تابوت وجود دارد که ردیف سه تا سه تا روی هم چیده شده است. روی سه تا از آن تابوت ها باز و بدن ها تازه و سالم (نپوسیده ) است و در دیوار آخر سردابه، سنگی نصب شده و بر آن نوشته شده: سید رکن الدین مسعود (به  سال۹۵۴) .

مرحوم مشهدی مسیّب همدانی، یکی از افرادی است که به دستور مرحوم آیت ا… العظمی مرعشی نجفی (ره) به داخل سردابه مشرف شدند می گوید: وقتی از پله ها وارد سردابه شدم، دو طرف سردابه  تابوت  سه  تا چهارتا وجود داشت و میان تابوتها  راهی بود که به انتهای سردابه می رسید.

اجساد تابوتهای بالایی پیدا و سرِ برخی از اجساد، از بدن جدا بود. در هنگام رفتن به انتهای سردابه یک دست از تابوت بیرون بود، من آن دست را داخل تابوت گذاشتم، وقتی میخواستم برگردم، دیدم که دست به همان صورت اول بیرون از تابوت قراردارد. قطر بازوی دست مذکور به اندازه قطر ران من بود. لازم به ذکر است بدن مطهر حضرت، در سردابه ای که بعد از این سرداب است قرار دارد و اطلاعی از چگونگی سردابه مخصوص آن حضرت در دست نیست. پس از آن،  درب سردابه به دستور آیت ا… نجفی(ره) مسدود گشت.

 در معرفی منطقه اردهال و عظمت آن

 اردهال برای مردم آن ، سرزمین مقدس به شمار می آید در گذشته بر فراز این کوهها نیاشگاههایی بوده  که مردم پیش از گرویدن به اسلام در آن گرد می آمدند و دعا و نیایش می کردند. ظاهرا ً به سبب همین نیاش های کوهستانی ،  رشته کوه های آن جا را «اردهار» یا « اردهال » گویند که به معنای کوه یا رشته کوه مقدس می باشد . اردهال از دو واژه « اَرد » به معنای پاک و تقدّس (اَرد ) گرفته شده در نام های اردشیر و اردوان نیز به همین معناست و « هار » صورت دیگر «هَر» به معنای کوه و رشته کوه است. در معرفی و اهیت اردهال همین بس که احادیث معتبری  از سه معصوم درخصوص این منطقه به واسطه وجود بارگاه منور فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع)وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی مشهد اردهال(کربلای ایران)

مشهد اردهال از توابع بخش نیاسر کاشان با طول جغرافیایی ۵۱:۰۳   و عرض جغرافیایی ۳۴:۰۳ و ارتفاع ۱۸۳۰ متر در ۴۷ کیلومتری شمال غرب کاشان واقع است و بر سر راه کاشان ، دلیجان می باشد . مشهد اردهال از لحاظ تقسیمات کشوری دستخوش دگر گونی هایی بوده است  درزمانهای قدیم تابع اصفهان ، از آغاز  پیدایش و استقلال شهر قم تابع بوده و ارتباط و اتصال اردهال با قم تا حدی بود که تولیت مشهد به متولی   آستانه کریمه  اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) وا گذاشته شده بود پس از مشروطیت بخش اردهال تابع کاشان شد.در تقسیمات کشوری چون محلات از قم جدا شد مدتی مشهد اردهال وزیارت علی بن باقر (ع) تابع استان مرکزی و شهرستان دلیجان و سپس چندین سال است جزء کاشان محسوب می شود .

شناسنامه حضرت علی ابن امام محمّد باقر(علیه السلام):

نام:  علی

کنیه:  اباالحسن- طاهر

پدر:  محمد بن علی بن الحسین (ع)

مادر: ام ولد،  ام حکیمه(لیلا)

نوع ماموریت:  نائب خاص امام پنجم و امام ششم(ع)

سال ورود به ایران:  حدود ۱۱۳ ه . ق

حاکم دوران اعزام:   هشام بن عبدالملک(۱۲۵-۱۰۵ ه. ق)

سال شهادت: ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ه.ق(حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا)

چگونگی شهادت:   پس از جنگ نا برابر و جدا شدن سر از بدن

قاتل:  ارقم شامی ملعون

محل شهادت و دفن:  کربلای ایران(مشهد اردهال کاشان)

       خصوصیات ویژه حضرت :

۱)         نسبی: فرزند بلافصل امام باقر(ع) ـ  برادر امام صادق(ع) ـ پدر خانم و عموی امام کاظم(ع)

۲)         شخصیتی: نائب رسمی امام پنجم و ششم در منطقه ایران مرکزی (محل استقرار:کاشان، فینین ,خاوه  و اردهال)ـ فقیه ، مجاهد ،مهاجر فی سبیل ا…، عالم ، مدبر، کامل، محدّث ، شریف ، شهید

۳)         منزلت و رشادت: شهید عظیم الشأن  راه خدا در نبردی نابرابر با دشمنان دین به روش جدش اباعبدا… (ع)

۴)سفیر و نائب امامین همامین

آشنایی مختصر با حضرت:

حضرت ابالحسن طاهر علی بن  محمدالباقر(ع) یکی از چهار امامزاده واجب التعظیم و معلوم النسب در میان امامزادگان مدفون در ایران اسلامی است که این امامزاده دارای شان و منزلت والایی است.

حضرت علی بن باقر(ع) در مشهداردهال، حضرت فاطمه معصومه (س) در قم ، حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ در شیراز، و حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری تهران}

علمای انساب در معرفی این امامزاده عظیم الشان از دو نظر اتفاق نظر دارند. یکی اینکه ایشان فرزند بلافصل امام پنجم است. دوم اینکه جسد مطهر این بزرگوار در مشهداردهال مدفون می باشد.علاوه بر وجود روایاتی از ائمه اطهار ، اسناد معتبر زیادی از جمله بحار الانوار ، منتهی الآمال ،ریاض العلماء و … درباره موجودیت و محل شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع) وجود دارد: از جمله آن مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت ا… مرعشی نجفی(ره) می باشد که در کتاب مزارات علویین می نویسد: یکی از مزارات اولاد ائمه اطهار مزار حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) در اردهال است ….همچنین شیخ مفید ، شیخ طوسی، مقدس اردبیلی و … نیز صراحتا  ایشان را فرزند بلافصل امام محمد باقر(ع) می دانند….

تشرف مقام معظم رهبری(مدظله) به دفعات مکرر خصوصا آخرین مرحله در ۱۴ شهریورماه سال ۹۵، مراجع تقلید و علمای اسلام به این حرم خود نشان از اهمیت و مقام و منزلت این امامزاده جلیل القدر در میان دوستداران اهل بیت است.

مختصری از دعوت تا شهادت حضرت :

نحوه ی ورود حضرت به منطقه ی چهل حصاران(کاشان امروزی و فین)  بدین صورت بوده که مردم کاشان و فین همواره کویر تشنه ی خود را، با زلال کوثر ولایت طراوت بخشیده اند. بر این اساس بزرگان منطقه ی کاشان و فین درسال ۱۱۳ هجری، اجتماعی تشکیل داده و برای بهره مندی از سرچشمه ی ولایت از بین خود «عامربن ناصر فینی» و چند نفر دیگر به عنوان هیئت همراه را انتخاب می نمایند و همراه با هدایائی به محضر امام محمد باقر(ع)به مدینه می فرستند تا حضرت یکی از فرزندان خود را به این منطقه اعزام فرمایند. امام باقر (ع) با فرصتی که برای تفکر در مسئله می گیرند شب هنگام رسول خدا (ص) را در عالم رؤیا می بیند که می فرماید: دوستانم از راه دور آمده اند وتقاضای مُبلّغ نموده اند  شما فرزندم علی را برای راهنمائی آنها بفرست. حضرت روز بعد فرزند خود علی را که حدود ۳۲ سال داشته و بعد از امام صادق(ع) از اَکابر اولادش بوده ، به همراه عامربن ناصر، اعزام می فرماید. حضرت به مدت سه سال در منطقه ی  ایران مرکزی (کاشان، فین ،اردهال و ..) به ارشاد و راهنمائی مردم، اقامه نماز جمعه و جماعت می پردازد. مردم از مناطق دور و نزدیک از فیض حضورش و از برکات وجودش بهره مند می گردیدند.  سعایت دشمنان نزد هشام بن عبد الملک باعث می شود طی نامه ای ارقم شامی را از منطقه شام مأمور به قتل حضرت نماید. در سال ۱۱۶ هجری آن شخصیت بزرگوار در منطقه ی اردهال  همراه با یکصد تن از یاران با وفای خود پس از جنگی نابرابر همچون جد مظلومش حضـرت ابا عبدا… الحسین (ع) به شهادت می رسند و سر از بدن مبارکش جدا کرده و نزد دارالخلافه می فرستند، بدن مطهر او و یارانش از قتلگاه به مکان فعلی(حرم مطهر) در اردهال منتقل کرده و در محلی که وصیت فرموده بود دفن می کنند.

اردهال از دیدگاه امیر المومنین علی (علیه السلام) :

بعد از جنگ جمل زمانی که امیر المومنین علی(ع) به پیروزی رسید و از بصره خارج شد خطبه ای ایراد فرمود به این مضمون”حسنی صاحب طبرستان خروج کند با انبوهی از سواران و پیادگان و تا نیشابور بیاید و آن را فتح کند پس از آن، به جانب اصفهان و قم آید و زود باشد که او را با اهل قم  واقعه ای عظیم دست دهد که در آن خلق بسیار کشته شوند پس از قتل و غارت، مردم قم به کوهی  که به آن اردهـال گویند پناه ببرند ” همچنین در حالی که در منابع روایی متعددی از جانب امامان معصوم ، جایگاه والا و عالی رتبه شهر قم به عنوان یکی از مکانهای مقدس نمایان است ، امیر المومنین در حدیثی  به نقل از بحارالانوار، مشهداردهال را با قم برابری می دهند و می فرمایند: “  و َعَلَیکُم بِالقُم وَ حَوالیها وَ الاَردِهار- برشما باد توجه به قم و اطراف آن و اردهال ” وجود لفظ اردهال در خطبه ملاحم که منسوب به حضرت امیرالمومنین(ع) است و در روایات دیگر،خود راه را برای اهمّیت دادن به لفظ اردهال و منطقه، جهت تحقیق پژوهشگران باز نموده است .

بحارالانوار – ج ۶۰ -ص۲۱۵-روایت ۳۶

 اردهال از کلام و دیدگاه امام صادق (علیه السلام) :

در تذکره حضرت و برخی کتابهای مذهبی روایتی آمده که امام جعفرصادق (ع) می فر ما یند:

مَن زَارَ اَخی عَلی بِالاَردِهال کَمَن زَارَ جَدّیَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا.

هر کس برادرم علی(ع) را در اردهال زیارت کند همانند کسی است که جدّم حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.

 اردهال در کلام و توصیه حضرت امام رضا (علیه السلام):

علامه مجلسی (رحمه ا.. علیه) در بحار الانوار آورده اند که امام رضـا(علیه السلام) پـس از گفتگو با  موسی بن خزرج  فرمودند:

  “…. فَالزِمهُ وَ تَمَسَّکَ بِه، ثُمَّ قَال: ثَلاثَ مَرّات، نِعمَ الموضِعَ وَرالاَردِهار “

  چه خوب مکانی است اردهال ، پس به آن التزام و تمسّک پیدا کن.

علمای بزرگ در تبیین جایگاه اردهال ، عظمت  تقدّس آن مکان را به واسطه وجود حرم مطهر حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) می دانند.

بحارالانوار – ج ۶۰  -ص۲۱۴- روایت ۲۷

عناصر مشترک در حماسه کربلا و اردهال

دعوت از امام حسین (ع) جهت تبلیغ دین و ارشاد مردم

برافراشتن خیمه در صحرای کربلا

خواب دیدن رسول اکرم (ص) قبل از شهادت و بشارت ایشان به

شهادت امام حسین (ع) در واقعه کربلا و پیوستن به جد بزرگوارش

قتلگاه شهادت ، نزدیک محل خاکسپاری  امام

بریدن سر امام لب تشنه و فرستادن آن به

دار الخلافه  یزید

حمل پیکر امام  با بوریا و بی غسل به خاک سپردن آن

دفن سر امام در دمشق / یا کنار پیکر او در کربلا

خون خواهی کردن کوفیان و کشتن قاتلان امام و یارانش

نشانه گذاشتن روی قبر امام به دست امام سجاد (ع)

گرد آمدن مردم قبیله بنی اسد یا بیل و کلنگ در کربلا

و برپا کردن مراسم  عزاداری (همه ساله)

تازه ماندن بدن افراد شهید شده در رکاب سید الشهدا

آنچه که درروایات درمورد بدن حُر آمده است.

دعوت از امامزاده جهت تبلیغ دین و ارشاد مردم

(با فرستادن نماینده ای خدمت امام)

برافراشتن خیمه در صحرای اردهال

خواب دیدن رسول اکرم (ص) قبل از شهادت و بشارت ایشان به شهادت  امامزاده در واقعه اردهال و پیوستن به جد بزرگوارش

قتلگاه شهادت در چند کیلومتری محل خاکسپاری امامزاده

بریدن سر امامزاده  لب تشنه و فرستادن آن به

دارالسلطنه قزوین

حمل پیکر امامزاده با قالیچه و بی غسل به خاک سپردن آن

دفن سر حضرت در قزوین/ یاکنارپیکرش در اردهال

خون خواهی فینیها و خاوه ای ها و کشتن قاتلان امامزاده و.. نشانه گذاشتن روی قبر امامزاده به دست عموزاده اش، غیات الدین

گردآمدن طایفه فینی با چوب و نیزه در اردهال

و برپا کردن مراسم عزاداری (همه ساله)

تازه ماندن بدن شهدای در رکاب امامزاده با توجه به مشاهدات  حضرت آیت ا… مرعشی نجفی در سال ۴۱ و  تائیدات ایشان مبنی بر سالم بودن پیکرشهدا.

وجود عناصر مشترک در حماسه اردهال و شباهتهای بسیار آن به حماسه کربلا ، این مکان مقدس را به کربلای ایران مشهور ساخته است. نحوه شهادت حضرت به روش جدّ مظلومش حضرت امام حسین(ع)  وقتلگاه آن حضرت خود سند گواهی است بر این موضوع.

سـردابه اعجـاب انگـیز:

زیر ایوان صفا، سردابه ای وجود دارد تقریبا به طول۶ ، عرض۳ وعمق ۳/۵ متر و راه ورودی آن هنگام ورود به ایوان سمت راست می باشد. در سال ۱۳۴۱ به امر حضرت آیت ا… مرعشی نجفی (ره)، درب سردابه گشوده می شود و به امر ایشان چندین نفر از معتمدین وارد سردابه می شوند و چگونگی وضعیت داخل سردابه را به خدمت آن مرجع عالیقدر عرضه می دارند.داخل سردابه – طبق آنچه حضرت آیت ا… مرعشی نجفی (ره) تایید فرموده اند – حدود صد تخته تابوت وجود دارد که ردیف سه تا سه تا روی هم چیده شده است. روی سه تا از آن تابوت ها باز و بدن ها تازه و سالم (نپوسیده ) است و در دیوار آخر سردابه، سنگی نصب شده و بر آن نوشته شده: سید رکن الدین مسعود (به  سال۹۵۴) .

مرحوم مشهدی مسیّب همدانی، یکی از افرادی است که به دستور مرحوم آیت ا… العظمی مرعشی نجفی (ره) به داخل سردابه مشرف شدند می گوید: وقتی از پله ها وارد سردابه شدم، دو طرف سردابه  تابوت  سه  تا چهارتا وجود داشت و میان تابوتها  راهی بود که به انتهای سردابه می رسید.

اجساد تابوتهای بالایی پیدا و سرِ برخی از اجساد، از بدن جدا بود. در هنگام رفتن به انتهای سردابه یک دست از تابوت بیرون بود، من آن دست را داخل تابوت گذاشتم، وقتی میخواستم برگردم، دیدم که دست به همان صورت اول بیرون از تابوت قراردارد. قطر بازوی دست مذکور به اندازه قطر ران من بود. لازم به ذکر است بدن مطهر حضرت، در سردابه ای که بعد از این سرداب است قرار دارد و اطلاعی از چگونگی سردابه مخصوص آن حضرت در دست نیست. پس از آن،  درب سردابه به دستور آیت ا… نجفی(ره) مسدود گشت.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان:

قالیشویان تنها  آئین  مذهبی است که درایران اسلامی به تاریخ شمسی برگزار می گردد. این مراسم که آمیخته با فرهنگ ، سنت و مذهب تشیّع مردم این مرز و بوم است در سال ۱۳۹۱ به ثبت جهانی رسید. این مراسم همه ساله در دومین جمعه مهر ماه در حرم مطهر برگزار می گردد. در این روز هزاران نفر از اهالی ولایی و داغدار فین کاشان در حالی که چــوب به دست می باشند (چوبها نمادی از سلاح سردی است که اجدادشان با آن به خونخواهی حضرت برخاستند) در حالی که ذکر حسین حسین بر لب دارند قالی را از داخل حرم از مردم ولایی خــاوه (که افتخارشان جانفشانی اجدادشان در رکاب حضرت است) تحویل می گیرند و آن را در نهری که روبروی شاهزاده حسین (ع) است به آب انداخته و بعد از آن قالی را دوباره به حرم مطهر برمی گردانند (این قالی سمبل جنازه حضرت است که بدن مطهرش در حالی که قطعه قطعه شده بود درون قالی پیچیده شد.)

همچنین هر ساله در سومین جمعه از مهر ماه, مردم متدین و ولایتی روستای نشلج به یاد هفتمین روز شهادت حضرت،مراسم سوگواری وتعزیه خوانی که به کیفیت شهادت حضرت می پردازد برگزار می کنند.دراین مراسمها دهها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی شرکت می نمایند.

 مدفن و زیارتگاه  حضرت:

نخستین کسی که از مشهد ایشان سخن می گوید عبدالجلیل قزوینی که به سال ۵۵۶ زنده بوده می باشد وی می نویسد عمارت مشهد امام زاده علی بن محمد الباقر (ع) ببارکرز است که مجدالدین فرموده در آن حدود ، با زینت و عدت و آلت و رونق و نور و برکات و اوقاف بسیار و آن را همه سلاطین و ملوک و امراء و وزراء خریدار و معتقدند .

پس از وی سید فضل الله ابوالرضا ضیاء الدین بن علی حسنی راوندی فقیه و ادیب بزرگ کاشان قبل از سال ۵۸۸ می باشد ، وی مدفن علی بن محمد باقر را در مزار بارکرسف کاشان می داند و در اشعارش به تمجید از مجدالدین ابوالقاسم عبیدالله بن فضل راوندی می پردازد که در مشهد اردهال عمران و آبادانی ایجاد کرد و بقعه و بارگاه علی بن باقر را ترمیم کرد و در جوار آن حمام ، کاروان سرا و بوستانی زیبا ایجاد نمود .

سند مهم دیگر اینکه یک نسخه خطی پیدا شده که تاریخ آن سال ۹۵۱ هـ ق بوده بنام « تبویب الامالی » نوشته غیاث الدین جمشیدبن مهدی حسینی دلیجانی طوسی که در آن متنی نوشته شده بود : نسخه ای در ذیقعده سال ۵۱۹ در مشهد بارکرز پیدا شد که بر آن نوشته بود : این قبر یکی از فرزندان رسول خدا (ص) ابالحسن علی بن محمد بن ابیطالب است که بنای آن به دستور طاهر بن محمد بهروز در سال ۱۴۵ ق ساخته شد .

نکته مهم اینکه برمبنای این سند تاریخ ساخت بقعه علی بن محمد باقر (ع) در اردهال ۲۹ سال بعداز شهادت ایشان می باشد و احتمالاً بانی بقعه همان محمد طاهر بن محمد بن حسن البهروز می باشد که در تذکره به عنوان یکی از دعوت کنندگان امامزاده می باشد .

بنای اولیه:

اولین کسی که بر روی قبر مطهر حضرت سلطانعلی (ع) گنبد و بارگاهی ساخت، طاهر بن محمد بن حسین بهروز بود که زمان ساخت اولین بقعه، ماه صفر ۱۴۵ه. ق(۱۲۵۰ سال قبل) است. بنای اصلی مجموعه زیارت مشهداردهال از ابنیه عهد سلاجقه (قرن ۶) می باشد که این بنا به دستور مجد الدین عبیداله کاشانی ساخته شده و در دوره های مختلف مخصوصا عهد صفوی و قاجار الحاقات داشـته اسـت که زمـان ســاخت مقبـره ، آنچه در دیوان راوندی از آن یاد کرده است سال۵۳۲ ه.ق است.

گنبد  و تزئینات داخل آن:

آنچه در مورد گنبد در کتب تاریخی آمده است مربوط به دوران سلجوقی است که از نوع گنبدهای دو پوششی می باشد که بر روی دوازده ضلع اصلی بدنه بقعه قرار دارد و پوشش تحتانی سقف بقعه را تشکیل می دهد و در بخش تزئینات حرم می توان به تزئینات زیر گنبد اشاره نمود که کتیبه نقاشی شده به خط ثلث می باشد.

 این کتیبه که با آیاتی از سوره نباء به قلم محمد مقیم الموسوی نگاشته شده است به سال ۱۱۱۸ ه . ق ( حدود ۳۰۰ سال پیش ) می باشد.

سنگاب تاریخی:

یکی از آثار بسیار زیبا که در حرم مطهر چشم هر بیننده ای رابه خود جذب می کند سنگابی است به قطر۱/۲۷ متر و ارتفاع  یک متر که توسط آقا محمد طاهر، سنگتراش ماهر اصفهانی در سال۱۱۳۳ه.ق (حدود۳۰۰ سال قبل)  برای حرم مطهر تراشیده و آنرا وقف نموده است مضمون آن چنین است “ وقف حضرت امام حسین (ع) نمود این سنگاب را آقا محمدطاهر سنگ‌تراش اصفهانی غلام خاصه شریفه به تاریخ سنه ۱۱۳۳٫ “

 کتیبه های گچی :

در قسمت گریو گنبد کتیبه ای به خط ثلث روی زمینه سورمه ای رنگ نقاشی شده (سوره عم یتساءلون ) به قلم محمد المقیم الموسوی به سال ۱۱۱۸ می باشد .

کتیبه گچی واقع در بدنه ایوان صفا (آیاتی از سوره هل اتی ) و صلوات بر ۱۴ معصوم نوشته شده است و مربوط به دوران شاه سلطان حسین صفوی است  ، یک جفت کتیبه گچی برجسته در دو طرف در ورودی به حرم به خط نستعلیق بر زمینه لاجوردی دیده می شود که ابیات زیر به قلم محمد المقیم الموسوی به سال   ۱۱۱۷ می باشد.

کتیبه های گچی در ایوان صفا که در دو طرف ورودی به حرم مطهر که با « نادعلیا مظهر العجایب » شروع شده و معجزات علی بن باقر (ع) را نیز بیان کرده است .

کتیبه های سنگی :

۱-کتیبه ورودی : این کتیبه بر فراز درگاه ورودیه صحن صفا در سینه ایوان نصب گردیده و به خط برجسته ثلث عبارت ذیل حجاری شده است .

فرمان شاهرخ میرزا وابوالمعز میرزا به تاریخ ۸۹۳ هـ بر سنگ نبشته سر در صحن بزرگ بدین مضمون و به خط نسخ نوشته شده است :« چون در زمان سلطنت حضرت خاقان شاهرخ میرزا دستور نبود که از سادات و مجاوران و متوطنان و دکان داران مشهد مقدس امامزاده طاهر سلطانعلی بن محمد باقر (ع) مواشی و مراعی طلبند حضرت شاهزاده عالمین ابوالمعز میرزا یوسف خلدالله ملکه بنا بر رفع بدع حکم فرمود که من بعد هیچ آفریده ای از ایشان نباید سره و مره ،مراعی  و مواشی طلبند ، ایشان معاف مسلم باشند و خلاف کننده به لعنت خدا و رسول و ملائکه گرفتار شود . » « فمن تبعه فی تبدیله و علیه لعنه الله و ملائکه و الناس  اجمعین کتبه ثلث و تسعین و ثمانمائه ۸۹۳ محمد المحلاتی – عمل مبارک شاه . »

۲- کتیبه ای بر گرداگرد سنگاب واقع در ایوان ورودی به خط نسخ بدین مضمون مجاری شده است .

« وقف حضرت امام حسین (ع) نمود این سنگاب را آقا محمد طاهر سنگ تراش اصفهانی غلام خاصه شریفه به تاریخ ۱۱۳۳

۳- کتیبه سنگی دیگری است که در سردابه زیر ایوان به دیوار نصب شده است و روی آن نوشته شده « سید رکن الدین مسعود ۹۵۴ »

گفتنی است قتلگاه و محل شهادت حضرت علی ابن امام محمدباقر(ع) نیز در فاصله ۴ کیلومتری از حرم مطهر در دره کوهی واقع که همه روزه پذیرای هزاران زائر و دوستدار اهل بیت(ع) می باشد.

مسلم محمودزاده باریکرسفی-خبرنگاربقاع نیوز-کاشان

مربوطه به : آخرین عناویناخبار

کلمات کلیدی: , , ,

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :