وقف؛ واژهای ماندگار در دفتر قاموس زندگانی واقف
- شناسه خبر: 1152
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۷
- نویسنده: محمد کمالی ضیا
وقف؛ واژهای ماندگار در دفتر قاموس زندگانی واقف
یک کارشناس دینی در خراسان جنوبی گفت: وقف واژهای ماندگار در دفتر قاموس زندگانی واقف خیراندیش است و در دیدگاه دینی وقف بالی برای پرواز. حجتالاسلام و المسلمین عباس فرازی، یک کارشناس دینی در خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری امامزادگان(بقاع نیوز)، با بیان اینکه وقف چشمهای همیشه جوشان است و پربرکت گفت: وقف احسانی ماندگار و میراثی پایانناپذیر است و اگرچه واژه وقف در قرآن بهصورت مستقیم نیامده اما واژگانی مانند: خیر، صدقه، احسان، معروف و انفاق کلماتی است که همان کاربرد وقف را دارد و همه علما و مفسران قرآن آنها را ترجمان سنت حسنه وقف نامیدهاند.
وی تصریح کرد: نهاد وقف از جمله مصادیق احکام اقتصادی دین مبین اسلام است که پیامدهای اقتصادی وقف از جنبههای مختلف و بهگونهای آشکار در جامعه قابل مشاهده بوده، در واقع وقف یک حرکت انسانی در جامعه دینی است که براساس اختیار صورت میگیرد و بدینلحاظ دارای ابعاد گوناگونی است بهطوریکه حتی نتایج آشکار اقتصادی آن نیز دارای وجوه فرهنگی ـ معرفتی خاص میباشد.
این کارشناس دینی ادامه داد: وقف را با توجه به ویژگیهای خاص مادی و معنوی آن میتوان بهعنوان یک شاخص کمی و کیفی برای سنجش میزان رشد انسانی در جامعه دینی تلقی کرد که رابطهای سیال و متعالی میان سنجش شونده و شاخص سنجش که براساس نگاه انسانی و کمالجویانه در جامعه اسلامی شکل میگیرد.
حجتالاسلام فرازی تصریح کرد: وقف در اسلام سابقهای همطراز خود اسلام دارد چراکه پیامبر گرامی اسلام(ص) نظام وقف را در شهر مدینه برقرار کردند و این عمل توانست نقش بهسزایی در عمران و آبادانی شهرهای اسلامی ایفا کند.
وی اظهارکرد: در کتابهای متعددی علمای بزرگ شیعه و سنی موقوفات پیامبر اکرم(ص) و بویژه امیالمؤمنین(ع) را بیان کردهاند و این مدارک دلالت میکند که وقفنامههای متعددی از امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) موجود است.
این کارشناس دینی ادامه داد: یکی از بهترین سوابق سنت حسنه وقف مهدوی است که براساس حکایتی که شیخ طوسی در اوائل غیبت نقل میکند موقوفات متعددی را شیعیان در برای فرهنگ مهدوی وقف کردهاند و افتخار ایرانیان این است که این سنت حسنه در دولتمردان گذشته ایران سلجوقی، پهلوی و صفوی و بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جلوه خوبی داشته است.
حجتالاسلام فرازی با بیان اینکه سندهای زرین و مدالهای افتخاری به تارک ایرانیان در این راستا وجود دارد، تصریح کرد: اصلیترین راهکار برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه بیان احکام، فضیلت و ثواب آن توسط مبلغان دینی و عمل کردن درست متولیان موقوفات در اجرای نیت واقفان است.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امروزه با رهبری حکیمانه ولی امر مسلمین شاهد هستیم که سازمان اوقاف به حمدالله با مکانیزه کردن اجرا و مدیریت و نظارت بر امور وقفی موضوع وقف و کاربرد آن را بهگونهای برنامهریزی کردهاند که در آینده نزدیک شاهد رشد و پویایی هرچه بیشتر موقوفات در داخل کشور خواهیم بود و اگر اطمینان واقفان به اوقاف بیشتر شود شاهد گسترش هرچه بیشتر این سنت حسنه نیز خواهیم بود.
حجتالاسلام فرازی یادآور شد: رشد انسانی در تمام ابعاد فردی و اجتماعی مستلزم آن است که افعال فردی و اجتماعی تماماً در درجه اول مبتنی بر کرامت انسانی و توجه به ارزشهای انسانی باشند که در احکام بهخوبی نمایان است؛ اسلام وقف بر یهودیان و مسیحیانی را که هم در پناه اسلام بهسر میبرند، حتی کسانی که از پدر و مادر غیرمسلمان متولد شده و اسلام آوردهاند و سپس اسلام را کنار گذاشتهاند (مرتد ملی) بهخصوص اگر وقف برای ارحام باشد جایز دانسته است.
این کارشناس دینی در خراسان جنوبی تأکید کرد: در درون جامعه نیز نهاد وقف بهدلیل مکانیسم خاصی که دارد نسبت به سایر انواع انفاقات و صدقات بیشتر به حفظ کرامت انسانی منجر میشود، چرا که مخاطب وقف عموم جامعه و انسانهاست بهگونهای که در اغلب موارد مصرفکنندگان از مواهب موقوفات هیچگاه با واقف روبرو نمیشوند و استفاده آنها بیرون منت است و در حالیکه صدقه بهطور شخصی به مخاطب داده میشود و از این لحاظ نسبت بهوصف عقبتر است.