لزوم تعامل و ارتباط دو سویه سازمان اوقاف و امور خیریه و رسانه ها درگسترش فرهنگ وقف در جامعه
- شناسه خبر: 817
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۲۳
- نویسنده: محمد کمالی ضیا
لزوم تعامل و ارتباط دو سویه سازمان اوقاف و امور خیریه و رسانه ها درگسترش فرهنگ وقف در جامعه
پایگاه امامزادگان : مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: تعامل و ارتباط دو سویه سازمان اوقاف و امور خیریه و رسانه ها نه تنها منجر به گسترش فرهنگ وقف در جامعه می شود بلکه در به روز شدن موقوفات نیز تأثیر دارد.
به گزارش پایگاه امامزادگان : ستاد خبری بزرگداشت هفته وقف، حسین شریعتمداری در گفت و گویی با اشاره به اینکه در وقف افرادی بخشی از اموال خود را برای امور خیریه همچون رسیدگی به ایتام ، فقرا یا برای بزرگداشت ایام ا… همچون مراسم سوگواری و عزاداری سالار شهیدان در نظر می گیرند ، خاطر نشان کرد: در حقیقت وقف اختصاص اموال و ثروت برای امور خیریه است و به همین لحاظ در دین مبین اسلام سفارش بسیاری به اجرای آن شده است.
وی با اشاره به اینکه وقف در ایران سابقه تاریخی بسیاری دارد ، تصریح کرد: متأسفانه در دوران رژیم پهلوی سازمان اوقاف و امور خیریه به دست افرادی چون منوچهر آزمون که افراد فاسدی بودند افتاد و وقف نه تنها در امور خیریه به کار گرفته نشد بلکه در جهت معکوس آن به مصرف رسید.مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان این مطلب که اموال موقوفه در دوران رژیم شاه حیف و میل می شد ، افزود: ما نمونه ای از موقوفات بنام حشمت ا…دیوان را داشتیم که بخش وسیعی از زمینی را برای ایتام وقف کرده بود که بنیاد مادر که متعلق به مادر فرح بود قصد داشت این موقوفه را به مرکزی برای فساد جوانان تبدیل کند.
وی ادامه داد این در حالی است که این موقوفه برای امام حسین (ع) در نظر گرفته شده بود و البته مقاومت و ایستادگی بسیاری در برابر این اقدام رژیم شاه صورت گرفت به حدی که کار به دادگاه کشید و ادامه روند دادگاه مصادف با انقلاب اسلامی شد و ماجرا به طور کلی تغییر پیدا کرد.شریعتمداری اضافه کرد خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل سازمان اوقاف و امور خیریه وقف به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگشته و منشأ آثار و برکات فراوانی شد.
وی با اشاره به اینکه وظیفه رسانه ها تشویق افراد برای وقف کردن است افزود : همچنین رسانه ها باید اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهد که در چه زمینه هایی می توانند اموال خود را وقف کنند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به اینکه ما موقوفات زیادی داشتیم که بصورت الگویی مثال زدنی درآمده است ، افزود: فردی زمین گران قیمتی را در یکی از میادین بزرگ تهران وقف مسجد کرده که این مسجد تحت عنوان مسجد امام حسین (ع) نامیده می شود که یکی از مساجد پربار و موثر به شمار می آید.وی اضافه کرد: رسانه ها باید اینگونه موقوفات را در افکار عمومی تبلیغ کنند.
شریعتمداری با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل خود با رسانه ها باید اطلاعات و اخبار لازم را جهت نشر در خصوص موقوفات مثال زدنی در اختیار آنان قرار دهد ، افزود: این دو مجموعه با تعامل یکدیگر باید موضوعات و مقولاتی که نیاز به وقف دارند را به مردم معرفی کنند .مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به اینکه ما وقف نامه های بسیاری را داریم که هر چند از روی خلوص و صفای دل وقف شده اند اما امروزه دیگر موضوعیت ندارد ، گفت : بنده وقفنامه ای را مشاهده کردم که شخصی اموال خود را مبنی بر اینکه شاگرد مغازه ای کوزه ای از دستش افتاد و شکست به جهت آنکه مورد مؤاخذه صاحب مغازه قرار نگیرد اموال خود را وقف کرده تا کوزه ای تهیه و در اختیار شاگرد مغازه قرار گیرد که البته این موقوفات امروزه دیگر مصادیق ندارند و باید نیازهای روز جامعه را جایگزین آنان قرار دهیم.
وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید این مصادیق را از طریق رسانه ها بیان کند تا ضمن آنکه مردم تشویق به وقف کردن می شوند بدانند که در چه عرصه هایی ضرورت وقف وجود دارد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه تهیه جهیزیه برای دختران ، برگزاری مراسم عروسی ، فراهم کردن هزینه تحصیل فرزندان برخی خانواده ها از طریق موقوفات به راحتی قابل حل شدن است ، افزود: از محل موقوفات می توان برای نیازمندان به کار شرایط ایجاد شغل را فراهم کرد.وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی تعریف شده است که براساس مبانی اسلام حرکت می کند تأکید کرد : در جامعه کنونی ما شرایط برای وقف کردن بسیار فراهم است .
وی با تأکید بر اینکه رسانه ها ، مطبوعات ، سازمان اوقاف و امور خیریه باید تعامل دوسویه ای با یکدیگر داشته باشند خاطر نشان کرد : رسانه ها مسائل و مشکلات مردم را در مطالعات میدانی می توانند به دست آورده و آن را به سازمان اوقاف و امور خیریه منتقل کنند.
وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می تواند از طریق مطالعات میدانی زمینه های موقوفات بهتر و متناسب با شرایط روز را به دست آورد.وی افزود: خوشبختانه پس از انقلاب کمترین شائبه ای در بین مردم وجود ندارد که اگر اموالی را وقف می کنند آن اموال به طور دقیق در همان مسیر نیات واقف مصرف می شود.
شریعتمداری با اشاره به اینکه متأسفانه جای وقف و موقوفات در رسانه خالی است ، گفت: شاید یکی از علتها آن باشد که موضوع وقف در میدان دید قرار نگرفته است و به عبارتی از خود موضوع وقف غفلت شده است.
وی با بیان این مطلب که بخشی از کمک به نیازمندان و مستمندان از طریق کمیته امداد امام خمینی صورت می گیرد ، گفت: وجود این مراکز و سازمانها منجر به آن شده که افراد واقف جهت کمک به افراد نیازمند از طریق این سازمانها و مراکز اقدام کنند لذا نمی توان گفت گرایش به وقف در جامعه امروز کاهش یافته است.وی ادامه داد: البته اگر این اموال از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه به مصرف برسد بهتر است و به عبارتی سازمان اوقاف خود متولی تقسیم موقوفات در مجموعه های دیگر همچون کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی باید باشد .
مدیر مسئول روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه تعامل سازمان اوقاف و امور خیریه با رسانه ها باید به نقطه مطلوب خود برسد ، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه باید رسانه ها را رابط بین مردم و خود بداند یعنی هم منعکس کننده نظرات مردم و هم منعکس کننده نیازهای جامعه.وی افزود: از سویی دیگر رسانه ها موظف به ایجاد فضا و زمینه بهتر برای وقف کردن هستند.
وی در پایان گفت: در مقابل اقدامات رسانه ها ، سازمان اوقاف و امور خیریه نیز باید به مسائلی که رسانه ها مطرح می کنند نگاه قابل توجهی داشته باشد و مسائل منعکس شده از سوی رسانه ها را مدنظر قرار داده و گام های اساسی در راستای اجرای آن بردارد.
منبع : راسخون