پیامهای اعتکاف را دریابیم
- شناسه خبر: 46238
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۵۰
- نویسنده: تحریریه بقاع خبر
به گزارش بقاع خبر، کارشناس مسائل دینی – درباره اعتکاف و فواید این مراسم دینی گفت: انسان موجودی است سالک و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی که برود و هر مسیری را که در زندگی انتخاب کند، سرانجام به لقای معبود خویش میرسد
اگر انسان راه ایمان، خودسازی و تهذیب نفس را بپیماید جمال و مهر خداوند را ملاقات میکند، اما اگر راه کفر و آلودگی را در پیش گیرد، جلال و قهر او را در برمیگیرد. ادیان الهی با توجه به همین نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیتهای اجتماعی فرا میخوانند، فرصتهایی را نیز برای خلوت کردن با خداوند فراهم کردهاند، یکی از این فرصتها در دین اسلام، «اعتکاف» است. اعتکاف در لغتبه معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
به گفته حسنوند، اعتکاف؛ فرصتبسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خمهای مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزشهای معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند که همهاش مغفرت و رحمت است، متصل شود.
وی افزود: انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتکاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است که در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی میتوان یافت، اما اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاکید قرار گرفته است.
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اسلام با پیشبینی عبادتی به نام «اعتکاف» که در واقع نوعی خلوت و درونگرایی است، برای ساختن انسانها و جلوگیری از خدافراموشی و خودفراموشی چارهاندیشی کرده است. اینها همه نشان میدهد با آن که روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامههایی که او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است.راز این امر روشن است. معمولا حضور پیوسته و دائمی در عرصه اجتماع و کار و تلاش عملی، رفته رفته روحیه عملگرایی را در انسان تقویت میکند. بر پایه حدیثی از پیامبر(ص) هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله میاندازد. پروردگار مهربان به کسی که سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب میکند که حق تو بر من واجب و دوستی و ولایتم برایت حتمی شد.
وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه بر بهرهبرداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست، زیرا این مراسم عبادی – معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا میکند. جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را میچشد، لذتهای مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بیارزش میشود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمیشود.
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرتآمیز برای مردم دارد. حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دینمداری است و آثار سازندهای بر جامعه دارد. از همین رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنتهایی که در باور عمومی مردم ریشههای عمیق دارند، نادیده گرفته شود.مساجد، حسینیهها، تکایا، هیئتهای مذهبی، زیارت و اعتکاف، نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و میکنند. این مقولهها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرمهای توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانهاند.
حسنوند ابراز کرد: در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، ولی این حرکت استعماری، دست کم ریشهای چندصد ساله دارد و همین پدیدههای سنتی هم چون اعتکاف مردم ما را در طول سالهای متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت بخشیده است. اما اهمیت آن و نقش بسزایی که در تصفیه و تزکیه انسان دارد برای بسیاری از مسلمانان ناشناخته مانده است.
وی در پایان گفت: در عصر ما که زندگی ماشینی و پیچیدگیهای آن، دیدههای انسان را به خود خیره کرده و روابط اجتماعی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمی انسان به جلوهها و مظاهر مادی توسعه یافته است، تاکید بر نقش سازنده اعتکاف، ضرورتی دو چندان مییابد زیرا اعتکاف انس با معشوق است که زمینه را برای گسستن فرد از سرگرمیهای پوچ فراهم میآورد. انسان را با خداوند پیوند میدهد و از آفت خدافراموشی و از خودبیگانگی دور میکند.
انتهای پیام/ح