علت چرایی هجرت امامزادگان به ایران
- شناسه خبر: 27313
- تاریخ و زمان ارسال: ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۴۷
- نویسنده: تحریریه بقاع خبر
به گزارش پایگاه بقاع خبر: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا علم الهدی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت پنجم ذی القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بقاع خبر با تبریک دهه کرامت گفت: در ایام نورانی ماه ذی القعده و دهه کرامت هستیم که این ماه از آغاز تا پایان آن مخصوص امام هشتم آقا علی بن موس الرضا(ع) است. اولین روز این ماه، میلاد خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) است و در یازدهم این ماه میلاد مسعود امام هشتم(ع) و در بیست و سوم این ماه، روز زیارتی مخصوص امام هشتم(ع) است.
توصیه امام رضا(ع) به تکریم و احترام امامزادگان و سادات
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه علت اهمیت تکریم و بزرگداشت امامزادگان چیست، گفت: با توجه به اینکه در ایام ولادت امام هشتم(ع) قرار داریم، پاسخ را با روایتی از امام هشتم(ع) بیان می کنم؛ امام هشتم(ع) در این روایت که شیخ صدوق آن را در جلد دوم کتاب عیون الاخبار الرضا(ع) نقل نموده که حضرت نسبت به اکرام ذریه فاطمه زهرا(س) و امامزادگان توصیه ای بیان نموده اند.
حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی بیان کرد: در این روایت امام رضا(ع) فرمودند: «اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّیَّتِنَا عِبَادَهٌ قُلْتُ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّهِ مِنْکُمْ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّیَّهِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِیعِ ذُرِّیَّهِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عِبَادَهٌ مَا لَمْ یُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ یَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِی»؛ امام فرمودند نگاه کردن به ذریه و فرزندان ما عبادت است. بعد به محضر امام عرض شد که آیا فقط نظر به ۱۲ امام معصوم(ع) عبادت است یا نظر به همه ذریه آنها عبادت است؟ که حضرت فرمودند: بله همه فرزندان پیامبر(ص) است وهر سیدی هر کجا باشد و فرزند واقعی حضرت باشد، نگاه کردن به او عبادت است، اما تا زمانی که از مسیر اجداد طاهرینشان جدا نشده و آلوده به معاصی نشده باشند. ذریه هم به معنای نسل رسول خدا(ص) از فاطمه زهرا(س) را ذریه گویند.
وی افزود: بنابراین از این حدیث مردم استفاده نموده و ضمن تکریم امامزادگان و سادات حقیقی، به زیارتگاهها و اماکن مقدس ذریه حضرت زهرا(س) نیز مشرف شوند، هر چند رجوع و تشرف مردم به این اماکن زیارتی از قدیم وجود داشته و روز به روز هم در حال افزایش است.
چرایی علت وجود امامزادگان زیاد در ایران
حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در پاسخ به اینکه علت زیاد بودن امامزادگان در ایران چیست،گفت: ابتدا باید تاریخچه ای از علت آمدن امامزادگان به ایران بیان شود. بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فشارهای سنگینی بر فرزندان امیرالمؤمنین(ع) و خاندان امامت وارد شد و حکومتهای آن روز به مرور زمان حلقه را برای زندگانی فرزندان فاطمه(س) تنگ کردند. تا آنجا که وقتی بنی عباس به حکومت رسیدند، علویون حق داشتند که قیام کنند و خون به ناحق ریخته شده اباعبدالله(ع) را مطالبه کنند و در آن زمان شعاری به نام: « یا لثارات الحسین (ع) » بود.
سوء استفاده بنی عباس از شعار یا لثارات الحسین(ع) برای رسیدن به حکومت
این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: حکومت بنی عباس از این شعار سوء استفاده کردند و خود را خانواده امام حسین(ع) و خونخواه حضرت معرفی کردند و عمامه سیاه بر سر بستند و با فرزندان حسن بن علی(ع) که سادات حسنی بودند، به ظاهر دست وحدت دادند تا به حکومت رسیدند. اما پس از به حکومت رسیدن، فرزندان امام حسن(ع) مدت خیلی کوتاه به قدرت رسیدند اما به سرعت بنی عباس آنها را عزل نمود و باب خصومت بین این دو طایفه شدت یافت.
کشتار علویون در دوران حکومت عباسی و مخفی شدن آنها
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با اشاره به کشتار سادات و علویون در دوران عباسی و هارون الرشید اظهار کرد: مهدی عباسی و هادی عباسی هر کسی را که در مقابل آنها قد علم میکرد میکشتند و منصور دوانقی سادات بنی فاطمه را در کاخهایی که در بغداد بنا میکرد، در میان جداره دیوارها زنده دفن میکرد و در زندانهایشان سقف را بر سر فرزندان فاطمه(س) خراب میکردند.
این مولف و محقق حوزوی افزود: نوبت به هارون الرشید که رسید هارون یک خون ریز سفاک به نام جلودی را بر مدینه مسلط کرد که مانند حجاج بن یوسف بود. جلودی خون فرزندان فاطمه(س) را چنان ریخت که یک مرد در مدینه باقی نماند و دشمنی با آل رسول(ص) و فرزندان فاطمه(س) به قدری آسان و فراوان بود که در زمان هارون الرشید هیچ سیدی در هیچ خانهای آشکار نبود و مخفی زندگی می کردند.
دعوت مردم ایران از علویون جهت مهاجرت به ایران
این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: مردم با معرفت و با تمدن و با فرهنگ ایران آن روزگار هم پیغمبر(ص) و هم امیرالمؤمنین(ع) را دوست میداشتند ولی حکومتها دست خلفا بود اما مردم از خلفا بیزار بودند و عکس العمل این نکبت و بیزاری آن بود که مردم ایران فرزندان آل رسول (ص) را به ایران دعوت کردند که آنها از بغداد و مدینه بگریزند و به ری بیایند.
وی ادامه داد: در این دوران تعداد زیادی از امامزادگان به ایران آمدند و در امنیت مردم ایران بودند. از سرزمین ری تا قزوین و از قزوین تا رشت منطقهی جنگلی پر آب و با صفایی بود که قسمت جنوب آن طالقان و شمال آن دریای قزوین که امروز به نام دریای خزر مشهور است، بود. تمام شمال ایران جنگلی خوش آب و هوا با مردمی مهربان بود که قسمتی از این منطقه شمال ایران در دست قبایل شیعی مثل طبرانیها بود که مردم بسیار با محبت بودند که شیعیان آل رسول(ص) و فرزندان فاطمه(س) را حمایت میکردند و علی رغم اینکه حکومت در پی جستجوی سادات و علویون بود اما جنگل پناهگاه بزرگی بود و ری هم نقطه بسیار بزرگ و متمدن و خوش آب و هوا با مردم مهربان بود.
نقشه مأمون جهت کشتار بقیه سادات با طرح ولیعهدی امام رضا(ع)
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی بیان کرد: با خونریزی وسیع هارون سادات در ری و قزوین و بعضی هم در خطههای دیگر مثل استان فارس و قم مخفی بودند بعد از هارون، مأمون برای اینکه بقیه امامزادگان را به قتل برساند طرح ولیعهدی امام رضا (ع) را مطرح نمود و این طرح سبب شد که به ولاد نامه بنویسد که همه امامزادگانی که تا کنون در پناهگاهها هستند همه در امان هستند.
وی تصریح کرد: در ادامه مأمون سریع سکه به نام علی بن موسی الرضا(ع) زد و امان نامه را به مردم نشان داد و ادعا کرد که ما حامیان اهل بیت(ع) هستیم و امامزادگان عزیز به عشق زیارت علی بن موسی الرضا(ع) از پناهگاهها بیرون آمدند و گروه گروه به سمت خراسان حرکت کردند.
کشتار امامزادگان در ایران به دستور مأمون
این استاد برجسته حوزوی افزود: دستگاه خلافت عباسی دستور کشتار این سادات پاک و امامزادگان و عموزادگان امام هشتم(ع) را صادر نمود . تا جایی که تنها ۶۰۰ نفر در استان فارس به دام حکومت افتادند و شهید شدند و ۶۰۰ نفر هم در قم به کمند دشمنان افتادند و به شهادت رسیدند و بقیه امامزادگان هم از قزوین تا گیلان و از گیلان تا مازندران و جرجان آن روز هر کجا از پناهگاهها به طرف خراسان حرکت کردند، همه کشته شدند.
وی ادامه داد: نسلهای آنها هم به ترتیب در همین منطقهها ماندند و همین سبب شد که بیشتر از ۱۵ هزار بقاع متبرکه در ایران داریم که همه هم سند دارند. همه این امامزادگان هم بلا واسطه و هم با واسطه فرزند امام و از ذریه فاطمه زهرا(س) هستند و مظلومانه کشته شدند و مردم قبور آنها را حرم قرار دادند و بقاع متبرکه بر آنها بنا نهادند.
بقاع متبرکه و امامزادگان محل استشفای بیماران/ متولیان نذورات را صرف زوار همان امامزاده کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبور امامزادگان محل استشفای بیماران است، اظهار کرد: به طور مسلم تمام زیارتگاههای معتبره و امامزادگان محل استشفا است و باید مسئولین امر در اهتمام به این مکانهای مقدس چه از نظر عقیده و چه از نظر فرهنگ و آسایش زائرین همت خود را بگمارند و مبالغی که به این امامزادگان اهدا میشود صرف آسایش زوار همان امامزاده شود.
وی خاطر نشان کرد: مناسب است هیئتهای نظارت و امناء امامزادگان پولها و نذورات آن امامزادگان را خرج آسایش، نظافت، تغذیه و اسکان زوار همان امامزاده کنند تا سبب شود که زوار بیشتری با هزینه کمتری به آنجا رجوع کنند.
حرم امامزادگان قطب فرهنگی نه تفرجگاه افراد لابالی
حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در پایان با تذکر اینکه اماکن زیارتی ذریه حضرت زهرا(س) نباید محل تفرجگاه افراد لابالی شود، گفت: نکته دیگر اینکه حرم امامزادگان نباید محل تفرجگاه و بازی و اشتغال شیاطین شود. نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که امامزادگان قطب فرهنگی شوند، منظور آن نیست که اطراف آن پارک و تفرجگاههای غیر دینی برای افراد لابالی شود بلکه باید حریم و حرمت امامزادگان حفظ شود و در کنار این حفظ حریم و حرمت امامزادگان، این مکانهای مقدس، مرکزی برای مطالعه علوم اسلامی و عقاید و قرآن و برگزاری مراسمات دینی و مذهبی در ایام خاص شود نه اینکه این اماکن زیارتی تبدیل به تفرجگاه و مکان گردشگری غیر دینی شود.
وی ادامه داد: برای نمونه عرض میکنم در بعضی از این اماکن زیارتی در کنار امامزادگان قبوری وجود دارد که میتواند آثار باستانی هم باشد و فضای مقدس حیاط امامزاده مبدل شده به نقطهای که اداره ارشاد آنجا را گردشگری معرفی میکند و از مردم وجه اخذ میکند که این خلاف اخلاق اسلامی است. مثل امامزاده عظیم الشان سید محمد و امامزاده عبدالله در نیشابور که دارای حیاط و صحنی مجلل است که چون قبر خیام بیرون حرم و در قبرستان مسلمانان بوده دیوارش را برداشته و قبر خیام را در حیاط امامزاده قرار دادهاند و از مردم هم برای رفتن سر قبر خیام وجه دریافت میکنند و برخی افراد لابالی که حتی به زیارت امامزاده هم نمی آیند در این مکان تردد می کنند.
منبع: اختصاصی بقاع خبر