اعلام جزئیات بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات
- شناسه خبر: 8314
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
- نویسنده: محدثه علی خانی
به گزارش بقاع نیوز به نقل ازتسنیم،حسین انتظامی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: این نمایشگاه بهمدت یک هفته از شانزدهم تا بیست و دوم آبان ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات این نمایشگاه بزرگترین رویداد رسانهای و تجمع سالیانه آنها است که خوشبختانه با کمک و طراحی خود رسانهها انجام شده است، چرا که همواره اعتقاد داریم نمایشگاه مطبوعات باید توسط خود رسانهها انجام شود و دولت تنها نقش کمکی و ریلگذاری داشته باشد، به همین جهت نیز شورای سیاستگذاری نمایشگاه از 5 تشکل مطبوعاتی تشکیل شد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: این 5 تشکل بههمراه قائم مقام ستاد نمایشگاه، شورای سیاستگذاری آن را تشکیل دادند و بسیاری از تحولات این دوره ثمره طراحی و مساعدت آنهاست.
وی با اشاره به اینکه ثبتنام و جانمایی نمایشگاه امسال بهصورت الکترونیکی گفت: الکترونیکی شدن از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز با تدبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه ابتدا پیشثبتنام صورت گرفت و بعد از آن ثبتنام قطعی و واریز وجه مربوط به غرفهها صورت گرفت.
انتظامی خاطرنشان کرد: امسال نیز مانند سال گذشته تقسیمبندی موضوعی داریم که جدای از خبرگزاریها، روزنامهها، مؤسسات مطبوعاتی و نشریات استانی سایرین در سایر گروهها قرار میگیرند. این گروهها عبارتند از دین و اندیشه با 27 شرکت کننده، فرهنگی و هنری با 57 شرکت کننده، سیاسی و اقتصادی با 79 شرکت کننده، آموزش تخصصی با 71 شرکت کننده، عمومی و خانواده با 44 شرکت کننده و کودک و نوجوان با 7 شرکت کننده و سایر بخشها نیز موضوعی هستند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین گفت: مؤسسات مطبوعاتی امسال با 22 شرکت کننده حضور دارند و سیاست ما تشویق رسانهها به فعالیت به صورت موسسهای است. همچنین 33 نشریه استانی، منطقهای و محلی حضور دارند که بخش قابل توجهی از سایتهای خبری نیز در آن شرکت کردها ند. یکی از سیاستهای ما این است که سایتهای خبری فعالیت قانونی داشته باشند و تلاش کردیم فرآیند صدور مجوز برای آنها را سرعت ببخشیم.
انتظامی بیان کرد: ا مسال نیز مانند سال گذشته تشکلهای مطبوعاتی و کسب و کار مرتبط با این حوزه در نمایشگاه حضور خواهند داشت چرا که یکی از کارویژههای نمایشگاه حضور صنوف مختلف مانند صنایع کاغذ، صنایع انفورماتیک، شرکتهای توزیع و… در آن است. همچنین روابط عمومیها نیز با هدف ارتباطگیری بیشتر با رسانهها در این نمایشگاه شرکت میکنند.
وی افزود: نشریات دانشجویی شامل سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به عنوان فعالیتهای آماتوری حضور خواهند داشت که مقدمهای برای پیوستن به فعالیت حرفهای است. بخش دیگر نشریات کانون مساجد است که امیدواریم حضور آنها به همافزایی بیشتر در حوزه مطبوعات کمک کند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه امسال نشریات کشاورزی به صورت تجمیع شده در نمایشگاه حضور مییابند افزود: در پیش ثبتنام، 730 متقاضی ثبتنام کردند که بخشی از آنها به دلیل نداشتن مجوز و اینکه در قالب تشکلهای مطبوعاتی نیز نبودند تایید نشدند. از این تعداد 130 رسانه مجوز فعالیت خود را در دو سال اخیر دریافت کردند که 28 درصد از شرکت کنندگان راتشکیل میدهند. همچنین نشریات بخش خصوصی 340 رسانه هستند و سیاست ما حمایت از رسانههای بخش خصوصی است. چرا که در نظام تعرفهگذاری نیز این اتفاق افتاد و تعرفه بخش خصوصی نصف تعرفه رسانههای عمومی و دولتی بود. همین حرکت در یارانه مطبوعات نیز انجام شد و یارانه رسانههای دولتی و عمومی قطع شد تا به رقابت مساویتر کمک کند.
انتظامی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههایی که باید دنبال کنیم اجرایی کردن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است که با شکلگیری دولت جدید آئیننامه این قانون به سرعت تصویب شد و در هیئت تطبیقی مصوبات مجلس نیز به تصویب رسید اما اجرایی شدن آن تا تصویب آئیننامهها متوقف نشده است. باید کمک کنیم دستگاهها، اطلاعات را به صورت صریح و سریع روی سایتهای خود قرار دهند تا تفاوتی بین اطلاعات مدیر و شهروند نباشد.
وی در خصوص جانمایی الکترونیکی غرفهها نیز گفت: در ساعت اولیه 310 رسانه جانمایی خود را انجام دادند و ساعت ورود هر رسانه و جانمایی آن اعلام شد و این شیوه جانمایی گلایهها را دور کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد عنوان کرد: امسال غرفهای با عنوان رسانه و مقاومت به همت انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس غرفه عکس توافق هستهای توسط انجمن عکاسان مطبوعاتی و کارگاه کاریکاتور توسط یک مجله حضور دارند و موضوع دفاع مقدس را خبرگزاری دفاع مقدس برعهده گرفته است، گرایش این است که کار به اهل صنف سپرده شود. امسال غرفه چهرهها و تجربهها نیز با حضور پیشکسوتان رسانهای حضور دارد و اهالی رسانه میتوانند با مراجعه به این غرقه به گرمای نمایشگاه کمک کنند.همچنین دو غرفه موزه مطبوعات توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همچنین بخش موزههای بنیاد مستضعفان حضور دارند.
انتظامی تصریح کرد: در راستای ایجاد شفافیت حداکثر تا دو هفته پس از پایان نمایشگاه مطبوعات بیلان مالی و هزینههای نمایشگاه اعلام میشود. سیاستگذاری و نرخگذاریها نیز توسط شورای سیاستگذاری نمایشگاه انجام گرفته است.
وی با اشاره به شعار نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه به عنوان شعار بیست یکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: سال گذشته شعار رسانه، آزادی مسئولانه را داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت شعار امسال نیز به نحوی در راستا و مکمل شعار سال قبل است. چرا که معتقدیم یکی از کارویژههای رسانه قدرت نقد است و در قانون مطبوعات نیز فصل حقوق مطبوعات به فصل حدود مطبوعات مقدم است و میتوان گفت همچنان که به دنبال آزادی مسئولانه هستیم نقد روشمند و متکی به اطلاعات درست میخواهیم.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بیان کرد: اگر نقد یک طرفه باشد و واکنشی برای آن نباشد حاصل نخواهد داشت وقتی میگوییم پاسخ مسئولان یعنی این حق را به رسمیت میشناسیم که اگر نقد میکنیم دستگاه مربوطه پاسخ دهد و پاسخ عملگرایانهتر باشد.
وی افزود: امیدواریم امسال بتوانیم نتیجه چند سیاستگذاری را مشاهده کنیم نخست طرح رتبهبندی روزنامهها که 80 روزنامه به صورت داوطلبانه در آن شرکت کردند و نتایج آن تا قبل از نمایشگاه اعلام میشود و تلاش میکنیم همین سیر را برای خبرگزاریها داشته باشیم. در این نظام رتبهبندی با توجه به شاخصها رتبهبندی جدید اعلام میشود.
انتظامی در ادامه افزود: در تفاهمنامه با فرهنگستان زبان و ادب فارسی مانند سال گذشته روزنامهها و خبرگزاریهایی که توجه ویژه به استفاده درست از زبان فارسی دارند اعلام خواهند شد چرا که رسانهها در انتشار درست زبان فارسی نقش دارند و اسامی رسانهها در اختتامیه نمایشگاه اعلام میشود.
وی خاطرنشان کرد: امروز شاخصهای انتخاب غرفه برتر نیز اعلام خواهد شد ضمن اینکه تعرفههای ورودی غرفههای برتر سال گذشته نصف بود و معتقدیم با گزینههای متنوعتر میتوان رسانهها را تشویق به ایجاد انگیزه کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به تنظیم تفاهمنامه با سازمان تامین اجتماعی گفت: در این تفاهمنامه که در شرف تکمیل است بخشی از مقررات مربوط به رسانهها در تامین اجتماعی به کمک آنها حل میشود.
انتظامی با بیان اینکه 567 غرفه در نمایشگاه امسال حضور دارند گفت: بیشترین متراژ با 1420 متر مربوط به موسسات مطبوعاتی است و فرآیند تحویل غرفهها نیز از امروز آغاز شده است ضمن اینکه غرفههای ساخته شده از روز سیزدهم به صاحبان آن تحویل داده میشود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عنوان تحریم در نمایشگاه امسال افزود: دور تحریمها گذشته است نمایشگاه جنبه حرفهای دارد و تقسیمبندی سیاسی را نمیپسندیم. ضمن اینکه نحلههای مختلف فکری نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر استفاده از بلندگوهای قوی و سرو صدای برخی از غرفهها تصریح کرد: این بخشی از نشاط نمایشگاه است اما چون تعداد متقاضی زیاد بود سقف 96 متر را برای خبرگزاریها و موسسات مطبوعاتی در نظر گرفتیم اما از سوی دیگر تالارهای گفتوگو برای برگزاری نشستها و مذاکرات تعبیه شده است تا برای دیگران ایجاد مزاحمت نشود ضمن اینکه مطابق آئیننامه نمایشگاه استفاده از بلندگوی بیشتر از 10 وات نیز ممنوع است.
انتظامی همچنین در خصوص جانمایی الکترونیکی غرفهها بیان کرد: جانمایی توسط خود غرفهداران و به صورت الکترونیک انجام شده است و دست ستاد نمایشگاه نیست. البته مکان غرفهها و مرغوبیت آن نسبی است و به همسایگان یک غرفه نیز برمیگردد.
وی در پاسخ به این سوال که شنیده میشود برخی از رسانههای مطرح کشور در نمایشگاه امسال حضور نخواهند یافت و دلیل آن چیست، تصریح کرد: در مورد آمدن و نیامدن رسانهها باید از خودشان بپرسید اما در مورد برخی رسانهها مشکل مالی وجود داشت یا برخی رسانههای استانی از حضور در نمایشگاه معذوریت داشتند به طور کلی حضور یا عدم حضور آنها به خواست خودشان برمیگردد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص اجاره بهای غرفهها نیز گفت: تاکنون از 567 غرفه حدود 600 میلیون تومان اخذ شده و اجاره بهای مصلا نیز در بیلان مالی نمایشگاه که دو هفته پس از پایان نمایشگاه اعلام میشود، اعلام خواهد شد.
انتظامی افزود: اداره کل رسانههای خارجی در این نمایشگاه یک غرفه دارد و رسانههای خارجی دارای دفتر در تهران میتوانند با هماهنگی این اداره کل در نمایشگاه حضور یابند ضمن اینکه چند میهمان از رسانههای خارجی داریم که جهت انتقال تجربه و مشاهده نشاط رسانههای داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی افزود: ما سال آینده سعی میکنیم کاملتر باشیم و جانمایی براساس رتبهبندی رسانهها پیشنهاد درستی است اما تا به امروز رتبهبندی خاصی نداریم و اگر این موضوع تحقق یابد در سالهای بعد اولویت در متراژ و جانمایی را به رسانههای با رتبه بالاتر میدهیم.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: حدود 35 رسانه در لیست انتظار هستند که پیش ثبت نام نداشتند و بعدا برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که در روزهای آینده با توجه به جانمایی رسانهها و انصرافیهای احتمالی برای آنها جانمایی صورت میگیرد.
انتظامی در پایان گفت: مکاتباتی با نیروی انتظامی برای تغییر محدوده زوج و فرد بعد از محدوده نمایشگاه انجام شده که تا قبل از شروع آن اطلاعرسانی عمومی میشود.