Warning: file_get_contents(http://thebestofabd.com/guncel-haber-footer.txt): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 522 Origin Connection Time-out in /home3/boghanew/public_html/wp-content/themes/boghaa/header.php on line 79
کدخبر : 27083 |

قالیباف رئیس جدید مجلس را بیشتر بشناسیم


قالیباف ۵۹ساله، شهریور ۱۳۴۰ در شهر مشهد متولد شد. پدرش حسین قالیباف، از اهالی طرقبه و مادرش خیرالنساء بوژمهرانی اصالتاً نیشابوری بودند. برادرش حسن قالیباف طرقبه‌ای در عملیات کربلای۴ شهید شد.

به گزارش بقاع خبر؛محمدباقر قالیباف پس از پیوستن به سپاه ، در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ امام رضا(ع) شد و سپس به فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقا یافت . وی به ‌همراه لشکر پنج نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب اسلامی پرداخت.

پس از جنگ فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا را عهده‌دار شد و در همان ایام زلزله عظیم منجیل رخ داد. این لشکر در این واقعه و در شرایطی که تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته بود، پیاده ۱۵ کیلومتر را طی کردند و به‌عنوان اولین گروه، خود را به محل حادثه رساندند و گروههای امداد و نجات اولیه توسط آنها تشکیل شد.

محمدباقر قالیباف همچنین تجربه فرماندهی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را دارد.
قالیباف در سال ۱۳۷۳ به ‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و در پروژه‌هایی همچون راه‌آهن ۱۶۵کیلومتری مشهد ــ سرخس که ایران، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی و ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه نقش داشته است.

او همچنین در سال ۱۳۷۶ با حکم مقام معظم رهبری، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و پس از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباس شرکت کرد. قالیباف هنوز هم خلبان ایران ایر است.

قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد.

یکی از اقدامات مهم و ماندگار او در نیروی انتظامی راه‌اندازی پلیس ۱۱۰ است. همچنین تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+ و مرکز نظارت همگانی مردمی ۱۹۷ از دیگر دستاوردهای او در نیروی انتظامی است.

قالیباف در سال ۱۳۸۳ و در دوران فرماندهی نیروی انتظامی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. در این دوره بود که دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز راه‌اندازی شد و پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد. همچنین در این دوره قاچاق سیگار تقریباً از بین رفت و چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می‌شد، کشف شد.

منتخب اول مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ هم بود که در راستای تقویت جریان اصولگرایی به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کنار رفت.

محمدباقر قالیباف در شهریور ۱۳۸۴ با اجماع شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و در سال ۱۳۸۸ نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. کوتاه کردن فاصله جنوب از شمال تهران هدف اصلی وی در این دوره مدیریت بود.
سبک «مدیریت جهادی» یک شیوه مدیریت شهری در ایران بود، که توسط محمدباقر قالیباف رقم خورد و با همین نگاه پروژه‌هایی همچون بزرگراه طبقاتی و تونل صدر ــ نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، بوستان بزرگ ولایت، روددره فرحزاد (بوستان نهج‌البلاغه)، ایجاد شبکه بی‌آرتی، سرعت بخشیدن به توسعه مترو و… در تهران شکل گرفت. این اقدامات قالیباف در مدیریت کلان‌شهر تهران سبب شد در سال ۱۳۸۷ از طرف سایت شهرداری‌های جهان، به‌عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شود. وی مجدداً در شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد.

به‌دلیل مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، این شهر در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار توانست در یکی از شاخصهای توسعه شهری از یک سازمان معتبر بین‌المللی رتبه کسب کند. تهران در آن سال در حوزه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل‌ونقل از سوی مؤسسه سیاست‌های حمل‌ونقل و توسعه موسوم به ITDP شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلان‌شهرها و پایتخت‌های جهان)، تهران از بین ۱۶۲ کلان‌شهر دنیا به‌عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه که معتبرترین جایزه بین‌المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به‌دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به‌ویژه در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخه‌های عمومی و… به تهران تعلق گرفت.

قالیباف در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۹۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که در سال ۹۶ به‌نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

مربوطه به : اجتماعیفضای مجازیاخبارپایگاهاخبار

کلمات کلیدی:

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :