کدخبر : 22258 |

فلسفه اربعین چیست؟/ آیا اهل بیت حسینی در اربعین سال اول به کربلا آمده اند یا خیر؟


واژه اربعین سرحلقه تکامل هر عنصری است که با گذر از ایام و رسیدن خود به عدد چهل، اوج به تکامل رسیدن است.

حمیدرضابیگدلی استاد گروه معارف دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار بقاع نیوز،در باره فلسفه اربعین می گوید: واژه اربعین سرحلقه تکامل هر عنصری است که با گذر از ایام و رسیدن خود به عدد چهل، اوج به تکامل رسیدن است. عددی که غالب انبیای الهی را در چهل سالگی مبعوث و ظرفیت قبول دعای موسی را در چهل شب مناجات، واجد الواح تورات گردانید و نهایتا چله نشینی عزادارای حسینش را به آسمانها و زمین ارزانی بخشید.
در این میان آنچه که این واژه را از تمام واژگان مشترک خود متمایز ساخته،اربعین سید و سالار شهیدان کربلا،نفس مطمئنه الهی و مصداق اتم و اکمل ذبح عظیم خداوند متعال، وجود ذی جود اباعبدالله الحسین علیه السلام است که در وصف این اربعین ذکر این نکته بس که خداوند متعال یکی از نشانه های بارز ایمان یک مومن را زیارت اربعین حسینی اش قرار داد.
آنچه که اربعین حسینی را به اوج قداست خود می رساند و اهمیت آنرا دو چندان می سازد در وهله اول مراجعت اسرای کربلا و اهل بیت عصمت و طهارت در این روز به کربلای معلی و حضور یادگار به جای مانده صحابی رسول خدا، جابربن عبدالله انصاری در کنار مزار مولایش به عنوان اولین زائر اربعین در این مکان مقدس است.
با توجه به اهمیت بسیار زیادی که اربعین امام حسین علیه السلام از آغاز تا کنون داشته است و جایگاه ارزنده آن بیش از بیش محسوس تر میگردد، بررسی یک نکته ضروری است و آن این است که آیا اهل بیت حسینی در اربعین سال اول به کربلا آمده اند یا خیر؟
در این میان محققانی همچو محدث نوری در کتاب لولومرجان،شاگردش قمی در منتهی الامال،شعرانی در پاورقی ترجمه نفس المهموم،استاد شهید مطهری در حماسه حسینی،دکتر محمد آیتی در بررسی تاریخ عاشورا و دکتر شهیدی در زندگانی فاطمه زهرا، بر این عقیده هستند که اهل بیت هر چند به زیارت شهدای کربلا آمده اند اما در اربعین سال اول نبوده است و دلیل این مدعا را مسائلی از قبیل طولانی بودن مسافت،زمان بر شدن کسب تکلیف از یزید جهت ارسال اسرا به شام و عدم ذکر این واقعه در منابع کهن همچو تاریخ طبری،انساب الاشراف،اخبارالطوال و طبقات کبری،می توان دانست.
اما آنچه که با جمع بندی منابع تاریخی و بررسی نکات دقیق آن بیان می شود این است که ورود کاروان اهل البیت در اربعین سال اول به کربلا بوده است و برای آن دلائل ذیل را می توان اجمالا اقامه نمود :
۱)صرف عدم نقل در منابع تاریخی متقدم دلیل بر عدم آن واقعه نیست مثلا مفید در کتاب ارشاد خود وجود نواب اربعه در غیبت صغری را ذکر ننموده است و مضافا اینکه در برخی منابع کهن مانند الاثار الباقیه ابوریحان بیرونی ، جریان اربعین ذکر شده است.
۲)وجود مسافت طولانی را هم میتوان با محورهای مواصلاتی دیگر حل نمود و فاصله دمشق تا کربلا را که در بیشترین مسافتش ۱۱۹۰کیلومتر است را میتوان کمتر از ده روز طی نمود چرا که همه مورخان بر این مطلب اذعان دارند که امام حسین علیه السلام به همراه اهل بیت فاصله بین مکه تا مدینه را که ۴۷۰کیلومتر است، پنج روزه طی نموده است.
۳)مهمتر از همه دلائل فوق، این نکته را میتوان ذکر نمود که سرمقدس امام حسین علیه السلام توسط امام سجاد علیه السلام در اربعین اول به بدن مبارک ملحق شد و امام سجاد در ایام دیگری به کربلا نیامده است.
در پایان ذکر این نکته لازم است که اهمیت و تاکید بسیار زیاد فضیلت زیارت اربعین در احادیث نقل شده از امام صادق و امام حسن عسگری علیهماالسلام صرفا به دلیل حضور جناب جابر نیست بلکه واقعه مهمتری است که آن همان حضور کاروان مقدس حسینی در کربلاست.
(اقتباس از زندگی ۲۵۰ساله ائمه،سیدمحمدقادری)
خبرنگار:بهشته سامعی

مربوطه به : عتبات عالياتأماكن مذهبياخبار ویژهاخبارپایگاهاخبارآخرین عناوین

کلمات کلیدی:

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :