fuck google fuck google fuck google
کدخبر : 715 |

زیارتگاه امامزاده عباس (ع) در شهر ساری یکی از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری است


هجرت حضرت امامزاده عبّاس (ع) به دعوت حسن بن علی اطروش بوده و نسب شریف امامزاده عباّس (ع) با سه واسطه به امام موسی کاظم (ع) منتهی می شود.

13900724111840_PhotoA1

 

 به گزارش بقاع نیوز،این زیارتگاه یکی از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری است که در۳۰ دقیقه و ۳۶ درجه عرض جغرافیایی و در۵۸ دقیقه و۵۲ درجه طول جغرافیایی و به ارتفاع ۱۸ متری سطح دریا قرار گرفته است .

بدنه اصلی بنا هشت ضلعی و بر بالای اضلاع ، قرنیسهای سینه کفتری وبالای آن کمربندی هشت ضلعی وبالای آن گنبد هرمی شکل هشت ضلعی وبرنوک این بنا یک قندیل طلاکاری شده واقع شده و ارتفاع این بنا ۳۰ متر میباشد .

نمازخانه ای متصل به بنا اصلی بقعه در سال ۱۳۷۰ بصورت ۸ضلعی ساخته شده است این نمازخانه دارای یک اتاق کفشداری ویک اتاق پاسخ به سوالات شرعی و دردو طرف ورودی صحن اصلی دو نمازخانه کوچک زنانه واقع شده است وپس ازطی دو پله صحن هشت ضلعی نمازخانه اصلی قرارداشته پس ازطی یک راهرو کوچک صحن مطهرامامزاده عباس(ع) واقع شده است.

ظهور و بروز قبرامامزاده معصوم عبّاس بن موسی کاظم

در ورودیه صحن مطهر یک درب چوبی نفیس قرار دارد و بر بالای آن پنجره مشبک قرار دارد وبر بالای این پنجره مشبک یک کتیبه وجود دارد که تاریخ ظهور و بروز قبرامامزاده عبّاس بر روی ان حک شده است.

متن این کتیبه بدین شرح میباشد : « ظهور و بروز قبرامامزاده معصوم عبّاس بن موسی کاظم در پنجشنبه یکم ماه مبارک رمضان سنه سبع و عشرین و ثمانمائه واجازه فرمودند سیّد امیر بن سیّد شرف الدین حسینی درشب مذکور به ظهور وجود عام »

ضریح صحن مطهر امامزاده عباس (ع)

همچنین در صحن مطهر یک ضریح مشبک فلزی قرار داردکه درسال ۱۳۵۲ ه.ش با سعی واهتمام مردم مومن و هیئت امنا وقت آستانه و اداره اوقاف شهرستان ساری برروی مرقد امامزاده عبّاس نصب شده است که جلوه خاصی به بقعه داده است.

بر حاشیه بالای ضریح مشبک فلزی نو ساز آب طلایی و نقره ایی ابیاتی با خط خوش نستعلیق فضایلی حکاکی شده است. در موازات این ابیات از گوشه شمال غربی ضریح ،آیاتی از کلام الله مجید با خط خوش جمله: بسم ا… الرحمن الرحیم هل أتی علی الانسان تا امثالهم تبدیلا کتیبه فضایلی ۱۳۵۳ دیده میشود .

هنرمندان سازنده ضریح مطهرامامزاده عباس (ع)

ساخت ضریح در اصفهان به زرگری حسن پرورش و قلمزنی سیّد علی خسروانی و نجاری اخوان خالق زادگان ونقاشی های داخل ضریح توسط صفر علی امامی صورت گرفته است . قبل از این ضریح یک ضریح مشبک چوبی قرارداشته است که اکنون در انبار موزه اداره اوقاف نگهداری میشود .

در داخل این ضریح فلزی یک صندوقی بسیار عالی و نفیس قرار دارد که درازای آن ۲۵۰ و پهنای آن ۱۵۰ وبلندی آن ۱۲۰سانتیمتر است و بر حاشیه آن آیاتی از کلام الله مجید و در وسط بدنه شمالی مقابل دریچه این عبارات حک شده است :

« بسم الله الرحمن الرحیم هذالمشهدالمقدس الحضرات الکرام امامزادگان بحق عباس بن عبدالله بن موسی الکاظم و محمد و حسن و زید عمل الصندوق بسعی و اهتمام سیّد مرتضی بن سیّدعلی بن سیّد شمس الدین بن سیّد عبدالصمد بن سیِد شمس الدین بهرام نجار تحریرا فی التاریخ ماه جمادی الاخر سنه سبع و تسعین و ثمانمائه »

شخصیت اصلی امامزاده عباّس (ع):

امامزاده عبّاس از رواه محدثین شیعه بشمار میآید و تفسیر علی بن ابراهیم قمی (ع) را روایت کرده است . او به احتمال قوی در زمان امام هادی (ع) به دنیا آمده و در عصر غیبت صغری ( ۲۵۰ – ۳۱۰ه.ق ) نشو نمو یافته و به مراتب علمی دست پیدا کرده است ، سپس جهت استفاده بیشتر به قم مهاجرت و از اساتید فّنِ حدیث کسب علم نموده و خود راوی اخبار زیادی بوده است .

امامزاده عباس به احتمال قوی در زمان حکمرانی حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر اشرف بن امام زین العابدین (ع) ملقب به ناصر کبیر و اطروش به ساری مهاجرت نموده زیرا او نیز مانند امامزاده عبّاس از مفسران بنام شیعه و از فقهای عالیقدر امامیه و جدمادری سیّد رضی و مرتضی (علیه الرحمه ) است .

اگر بگوییم که هجرت حضرت امامزاده عبّاس (ع) به دعوت حسن بن علی اطروش بوده راه ناصوابی نرفته ایم . زیرا در این دوره بوده که جمع کثیری از سادات قم ، ری و اصفهان به طبرستان مهاجرت کرده و در آنجا تبلیغ و ارشاد خلق مشغول بودند. نسب شریف امامزاده عباّس (ع) با سه واسطه به امام موسی کاظم (ع) منتهی میشود که از قرار ذیل است: « االعبّاس بن محمّد بن القاسم بن حمزه بن امام موسی الکاظم (ع).

خبرنگارافتخاری: سید مجتبی حسینی

مربوطه به : اجتماعیسیر و سفراخبارپایگاهمعرفی بقاع متبرکه ایران اسلامیشجره طیبهساریحضرت امام موسی کاظم ( ع )استان مازندراناخبار

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

RSS

دیدگاه شما :