Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana. Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana. Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana.

کدخبر : 1362 |

معرفی اجمالی امامزادگان _آذربایجان شرقی


بقعه عون بن علی و زید بن علی

        این بقعه بر فراز بلندترین قله ی كوه سرخاب واقع شده و دارای سه اتاق ، یك مقبره ی مسجدگونه ، یك ایوان، دومیل ( مناره ی توپر ) و پنج ستون سنگی بزرگ است . بنای مقبره از سنگ های سرخ كوه و ستون های ایوان از سنگ سخت كبود است. معماری بنا به شیوه ایلخانی است.
        این بنا در حمله ی عثمانی تخریب و در زمان شاه عباس صفوی تجدید بنا شد . بار دیگر زلزله سال 1193 هجری بنا را ویران ساخت و اواخر قرن 13 توسط امین لشگر قهرمان میرزا تعمیر گردید. در سال های اخیر ، این مقبره به شكل مطلوبی مرمت شده است.
        صاحب روضات الجنان می نویسد كه دراویش نعمت الهی آنجارا مزار فرزندان حضرت علی ( ع) ” عون بن علی ” و ” زید بن علی ” می دانند.

    امامزاده علی بن زید
        زیارتگاه امامزاده علی به مجاهد بن زید در محله ی چهارمنار تبریز، انتهای مسجد جامع در بازار،رو به روی كوچه ملا احمد واقع است.

    امامزاده شعیب
        امامزاده شعیب در روستای دوزال جای دارد. این روستا در 20 كیلومتری شمال خروانق بر فراز كوهی قرار گرفته كه مشرف بررود ارس و مرز جمهوری آذربایجان است . ظواهر امر نشان می دهد كه بنای آرامگاه مربوط به اواخر قرن هفتم هجری یعنی دوره حكومت ایلخانی است.
        بنای امامزاده شعیب برج هشت ضلعی آجری بلندی است كه روی یك قاعده سنگی استوار شده و در هر ضلع آن ، طاق نمای بلندی با طاق جناغی به چشم می خورد . در قسمت بالای برج و دور تا دور بنا ، حاشیه ای از تزیینات معرق با كاشی های لاجوردی و فیروزه ای به عرض 110 سانتیمتر قرار دارد.
        این برج دارای یك گنبد دو پوش است. قسمت غربی برج از طریق اتاقی به مسجد قدیمی دوزال متصل می شود . ازهمین اتاق می توان به زیرزمین و محل اصلی مقبره وارد شد.آرامگاه موسوم به امامزاده شعیب در سردابه این محل قرار دارد.

امامزاده شاهزاده قاسم
        این امامزاده در روستای ” پیرلرشاه قاسم ” از توابع كلیبر واقع شده است و در بین مردم شهرستان های اهر ، كلیبر و حاشیه رود ارس از منزلت ویژه ای برخوردار است. از بنای اولیه بقعه تنها سر درآن باقی مانده كه احتمالاَ مربوط به دوره صفویه است.

بقعه سید حمزه
            بقعه سید حمزه در محله ی سرخاب دركنار مقبرة الشعرا در خیابان ثقة الاسلام تبریز واقع شده است. نمونه های حجاری ظریف باقی مانده از این بقعه ، نشان دهنده ی عظمت بنای اولیه است. طاق مرمرین سر در صحن مدرسه كه از چهار قطعه مرمر بزرگ تشكیل و در پیشانی آن آیه ای از سوره ی”الحجر” حك شده ، از این جمله است.
            عرض طاق بقعه 183 و بلندی قسمت اصلی 120 سانتیمتر است. در بالای طاق سر در ، سنگ نبشته ی مرمرین دیگری به تاریخ 1279 هجری قمری نصب شده، كه مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است. ازاره های مرمرین دیوار شرقی دهلیز در دو طرف در ورودی آن قرار گرفته و بر روی آنها نقوش زیبایی به شكل برجسته كنده شده كه ظاهراً مربوط به دوره ی آق قویونلو و تركمانان است. به این ترتیب مشخص می شود كه بقعه ی سید حمزه در تمام ادوار تاریخ از ایلخانان وتركمانان، تا صفوی و قاجاریه مورد احترام بوده است. نمای طاق مرمرین در ورودی بقعه، از شاهكارهای حجاری دوره صفویه وآینه بندی های طاق بالای صندوق قبر امامزاده بسیار چشمگیر است.
  تاریخ بنای نخست بقعه 714 هجری قمری یعنی همان سال در گذشت صاحب مقبره است. وی سید جلیل القدری به نام “ابوالحسن حمزه بن حسن بن محمد ” بود كه همزمان با سلطان محمود غازان خان و سلطان محمد خدابنده ( اولجایتو ) می زیست و از احترام بسیار برخوردار بود.
 درویش حسین كربلایی ، از بقعه و منضمات آن شامل مسجد، مقبره و مدرسه یاد كرده و نوشته است كه مصحفی بر روی قبر سید حمزه هست كه می گویند به خط حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می باشد.

بقعه سید ابراهیم
 این بقعه متعلق به سید ابراهیم است . به استناد ” تاریخ اولاد الاطهار ” سید ابراهیم از فرزندان حضرت امام زین العابدین ( ع ) و به استناد برخی كتب علم رجال از فرزندان حضرت موسی بن جعفر ( ع ) است. این بقعه در وسط حیاطی قرار دارد كه اخیراً از سوی سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است .
 در قسمت پایین دیوار جنوبی بقعه،كتیبه ی معروف به ” سنگ بسم الله ” تعبیه شده بود كه اخیراً برای حفاظت بیشتر به موزه ی آذربایجان منتقل شده و به جای آن، نمونه كاملی ازآن سنگ بازسازی و نصب گردیده است.

امامزاده دال و ذال
 در محله ی مهاد میهن ( میار میار ) در جوار مسجد دال و ذال ، دو قبر كوچك با پوششی از كاشی سبز رنگ وجود دارد كه متعلق به دو امامزاده ی بزرگوار است . هرچند هویت این دو امامزاده معلوم نشده ، ولی در بسیاری از كتب معتبر به آنها اشاره شده است.

امامزاده بزرگ
     بنای این امامزاده در بخش جنوب غربی سراب ، در كنار گورستان عمومی واقع شده و دارای ازاره های سنگی ، بدنه ، گنبد ، مناره های آجری و طاق نماهای مقرنس كاری گچی است.  این بنا همچنین دارای دو مناره به ارتفاع 9 متر است كه مأذنه آنها فرو ریخته است . شیوه معماری بنای امامزاده مربوط به قرن های هشتم و نهم ه . ق است.

    امامزاده اسماعیل
    در ضلع جنوبی مسجد جامع میانه ، بقعه ای وجود دارد كه به مقبره كمال الدین نیز مشهور است. این بقعه متعلق به امامزاده اسماعیل و دارای گنبدی پوشیده از كاشی های فیروزه رنگ است . از بنای اولیه امامزاده تنها كتیبه ای بر بالای سر در بنای فعلی باقی مانده كه تاریخ 1258 ه . ق و اسم بانی بنا، به نام ” مشهدی بایرامعلی بن عوض ” بر روی آن حك شده است . مناره ی بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه وجود دارد كه دارای دو كتیبه ی سنگی است.

امامزاده سید جمال
  امامزاده جمال تبریز زیارتگاهی است كه در مسجد حاجت ، در راسته كوچه واقع شده است. این زیارتگاه مرقد امامزاده موسی معروف به سید جمال از اولاد امام موسی بن جعفرعلیه السلام است.آرامگاه در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده و پا طاق مقرنسی دارد كه روی آن صندوق چوبی زیبایی نهاده اند .دو كتیبه مرمرین سنگ قبر نیز در این بقعه به چشم می خورد كه یكی متعلق به قبرآخوند ملا احمد مدرس و دیگری مربوط به قبر شیخ عبدالغفار است.
    نسب این امامزاده با پنج واسطه به حضرت امام موسى بن جعفر (ع) منتهى میشود که از قرار ذیل است: ابوالحسن موسى بن جعفر الجمال بن محمد بن ابراهیم الیمانى بن محمد بن عبید الله الام موسى الکاظم(ع) سیدى جلیل القدر و ملقب به ابوالحسن اعزج بوده و به فضل و دانش مشهور و اهالى تبریز این امامزاده را امامزاده جمال،امامزاده موسى، امامزاده کهنه، امامزاده راسته کوچه و صاحب طوق نیز میگویند.

توضیحات :
 بقعه متبرکه امامزاده ابوالحسن موسى الجمال(ع) در محله سنجران (راسته کوچه) و نزدیک مسجد جامع تبریز و در کنار یک مسجد کوچک بنام مسچد حاجت و گورستان کوچکى که اکنون به مدرسه تبدیل شده است قرار دارد. نادر میرزا در کتاب تاریخ و جغرافى دار السلطنه تبریز مینویسد : بقعه امامزاده سید جمال معروف به ( امامزاده کهنه) در غرب شهر به مسافت سه هزار قدم از سید حمزه واقع است. انطور که در کتب انساب ذکر گردیده است نسب این امامزاده با پنج واسطه به حضرت امام موسى بن جعفر (ع) منتهى میشود که از قرار ذیل است: ابوالحسن موسى بن جعفر الجمال بن محمد بن ابراهیم الیمانى بن محمد بن عبید الله الام موسى الکاظم(ع) سیدى جلیل القدر و ملقب به ابوالحسن اعزج بوده و به فضل و دانش مشهور و اهالى تبریز این امامزاده را امامزاده جمال،امامزاده موسى، امامزاده کهنه، امامزاده راسته کوچه و صاحب طوق نیز میگویند. او بر نواحى آذربایجان غلبه پیدا کرد و پس از مدتى اسیر شد و برگرن او زنجیر انداختند و در همان حال هفت سال در زندان محبوس بود از این رو او را صاحب طوق میگویند. او داراى سه پسر و یک دختر به اسامى : ابو جعفر محمد، على و عبدالله بود. برخى فرزند ذکور جهارمى به نام حسن را براى او افزوده اند و قائل به تداوم نسل او شده اند بطوریکه کنیه ابوالحسن را اشاره به این معنى میدانند و نام دختر او فاطمه بود و همسر ایشان از اولاد امام حسن مجتبی(ع) به شمار میرفت. پدرش از سادات جلیل القدر و مکه و مکنى به ابوالقاسم به جهت زیبایى زیاد صورت به جمال معروف بود . او محدثى عالیمقام و عالمى بزرگوار و دانشمندى از سلاله رسول خدا بود. ایشان تولیت سادات مکه را به عهده داشت و ملقب به احمر عینه (دو چشم قروز) بود. بخش مرکزی

آدرس : بقعه متبرکه امامزاده ابوالحسن موسى الجمال(ع) در محله سنجران (راسته کوچه) و نزدیک مسجد جامع تبریز و در کنار یک مسجد کوچک بنام مسچد حاجت و گورستان کوچکى که اکنون به مدرسه تبدیل شده است قرار دارد.

رديف    نام مكان متبركه     شهرستان    بخش        دهستان   


1  – صالحه خاتون(س)   – آذرشهر                
2  – مير محمود(ع) – آذرشهر –   گوگان    –    تيمورلو   – خاصلو
3  – پير صالح(ع) – آذرشهر – گوگان –  دستجرد – فيروزسالار
4  – بانو زينب خاتون (س) – ذرشهر – گوگان –  دستجرد – دستجرد
5  – سوته خاتون(س) – آذرشهر – گوگان – گوگان   
   
6  – عليا(ع) – آذرشهر  – ممقان – ممقان        
7  – سيدان (ع) – آذرشهر – حومه –  شيرامين – كوخالو
8  –  پي تا بريق(ع) – آذرشهر – حومه  –  شيرامين – الوانق
9 –  سلام سوري(س) – آذرشهر – حومه  – شيرامين – شيرامين
10 – اولياء قاضي جهان(ع) – آذرشهر  – حومه  – قاضي جهان –  قاضي جهان

11 –   سيد(ع) – آذرشهر  – حومه – ينگجه – ينگجه
12 –  گلستان خاتون(س) – اسكو  – ايلخچي – شوركات جنوبي – بيگلو
13 – سلطان ديزج(اسامتبن زيد)(ع) – اسكو – ايلخچي – شوركات جنوبي – سرين ديزج
14 –  زيدبن حسن (ع) – اسكو – ايلخچي  – جزيره – بوراچالو
15 –  تيمور لو – اسكو – ايلخچي – جزيره – تيمورلو

16  – عباس آقا(ع) – اسكو – ايلخچي  – جزيره – قپچاق
17  – پيراسنگ (ع) – اسكو – مركزئ   –  سهند – اسفنجان
18  –  احمد اسامت بن فرقد(ع)  – اسكو – مركزئ –  سهند – كندوان
19  – اولياء قنديلو(ع) – اسكو  – مركزئ  – گنبر  – قنديلو
20  –  سيد حسن بن عبدالغهار(ع) – اسكو  – مركزئ – اسكو    
  
21  – قره صندوق (ع) – اسكو – ايلخچي –  جزيره – تيمورلو
22  –  ابريق –  اهر – مركزئ –   آذغان – ابريق
23  –  آقاي مير اجاقي(ع) – اهر  – مركزئ  –  آذغان – رواسجان
24  – اولاد جعفر صادق(ع)  – اهر – مركزئ  –  آذغان – دغليان بالا
25  –  پير لر(ع) – اهر –  مركزئ   –  آذغان  – اقاكندي

26  – اجاق قره داش(ع) – اهر – مركزئ  –  اوچ هاچا –  سامبران
27  –  اجاق مزرعه(ع) – اهر –  مركزئ  –  اوچ هاچا – مزرعه مزارع
28  – اجاق شامي(ع) –  اهر – مركزئ – بزكش – طويله شامي
29  –  مرده كتان – اهر – مركزئ –  بزكش – مرده كتان
30  – سيد لر – اهر – مركزئ – قشلاق –  سيدلي

31  – سيد جلال الدين(ع) – اهر – مركزئ –   قشلاق – سيدلي
32  – زين الدين(ع) – اهر – مركزئ – قشلاق – حصارسيدلر
33  –  علي (ع)واحمد(ع) – اهر – مركزئ – گويجه بل – خونيق
34  – چشمه وزان – اهر – مركزئ – گويجه بل – چشمه وزان
35  –  آراسته – اهر – مركزئ – گويجه بل – دايلار

36  – اصحاب(ع) – اهر – مركزئ –  ورگهان – ليملو
37  –  ترانچه – اهر – مركزئ  – ورگهان – ترانچه
38  – اجاق هولان(ع) – اهر – مركزئ   – ورگهان – داش بلاغ
39  –  خان كندي –  اهر –  هوراند   –  چهاردانگه – خان كندي
40  – داود لو – اهر – هوراند  – چهاردانگه – داودلو

41  –  ارمكه – اهر – هوراند –  چهاردانگه – ارمك
42  – آق براز – اهر – هوراند –  چهاردانگه – اق براز
43  –  بريجان(ع)  – اهر – هوراند – دودانگه – چرمه داش
44  – ده رود –  اهر – هوراند  –   دودانگه – ده رود
45  –  يدی بلاغ – اهر – هوراند – دودانگه – يدي بلاغ

46  – اوالان – اهر – هوراند – دودانگه – اوالان
47  –  توپ آقاچ (ع) – اهر – هوراند  – دودانگه – بزينان
48  – گنيق اجاقي –  اهر – هوراند  –  دودانگه – نيق
49  –  سلطان پير احمد(ع)  – اهر – هوراند –  دودانگه – قتانلو
50  – پير(ع) –  اهر – هوراند –  ديكله – لروم

مربوطه به : استان آذربایجان شرقی

کانال تلگرام بقاع نیوز امامزادگان

  1. سید جواد موسوی قاضی کندی گفت:

    با سلام بقعه سیدان از نوادگان امام موسی بن جعفر در کوراخلوی اذرشهر از اجداد بنده(پدر .پدر .پدر . پدر من) میباشد برابر تحقیقات در بین اهالی ان دیار از احترام خاصی برخوردار بود که به گفته یکی از اهالی کورخالو :در فصل کشاورزی علفهای هرز کشاورزان را خیلی اذیت میکرد و هیچگونه محصولی نمیتوانستند برداشت کنند که با درخواست اهالی از سید و دعای سید هیچگونه علف هرزی درآن سال در زمینهای انان رشد نکرد و اهالی از ان موقع به بعد به وی اعتقادعمیقی پیدا کردند و قبر وی را بصورت رسمی به صورت زیارتگاه در اوردندو فرزند وی نیز بعدا در انجا مدفون شد.که از انموقع به بعد هر ساله اهالی دور و نزدیک نذر های خود را در انمکان قربانی میکنند …

دیدگاه شما :